Over de invloed van reclames
Marketingstudent May Witjes hield ons op dit blog samen met Stefan de Bruin op de hoogte van het Nima Marketing Excellence Event. Nu is hij bezig met een scriptie -over de invloed van het wel of niet leuk vinden van reclames- en vraagt om jullie medewerking.
May Witjes: ‘Reclame is overal. ZenithOptimedia schat dat dit jaar 455.373 miljoen wereldwijd aan reclame uitgegeven wordt, hiervan wordt meer dan 39 procent aan televisiereclames uitgegeven. En dat met de opkomende trends als DVD/HDD-recorders, TiVo, het internet etc. die ervoor zorgen dat het vermijden van reclames veel makkelijker wordt. Desondanks wordt er elk jaar meer uit gegeven aan dit medium.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVeel bedrijven geven enorme bedragen uit aan reclames, meestal zonder van tevoren te testen of de reclame enigszins effectief zal zijn. En dat terwijl bewezen is dat zelfs de kleinste aanpassingen voor het uitzenden van een reclame enorme voordelen kan hebben. Een model om een reclame van tevoren te testen is daarvoor ook erg interessant.
Ik probeer door reclames te testen op “perceived likeability”, oftewel of reclames leuk of vervelend gevonden worden, of het mogelijk is van tevoren te zien of een reclame effectief zal zijn. Ik heb middels een pre-test een aantal reclames getest op hun “perceived likeability”. Deze reclames zijn in verschillende categorieën terecht gekomen en ik probeer nu te onderzoeken of de verschillende categorieën (leuke, neutrale en vervelende reclames) een verschillende invloed hebben op de brand equity van de desbetreffende reclame.
Echter daarvoor heb ik jullie hulp nodig. Door middel van een kleine vragenlijst wil ik jullie vragen mij te helpen met het vinden van een antwoord op de vraag: Heeft “perceived commercial likeability” invloed op de brand equity?
Jullie kunnen mij helpen door de volgende link te volgen en de vragenlijst volledig in te vullen.
Alvast bedankt!’
May Witjes
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid