Overslaan en naar de inhoud gaan

On demand media centraal in BBC-toekomst

Gelezen op Emerce:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gelezen op :

related partner content for mobile comes here

De BBC gaat zijn online activiteiten ingrijpend veranderen. De Engelse publieke omroep vormt zich om van zender tot leverancier van een platform waar kijkers en luisteraars zelf hun verhaal kunnen vertellen via blogs, podcasts, vodcasts en profielensites. On demand media gooien het hele medialandschap op zijn kop, aldus BBC-bestuursvoorzitter Mark Thompson.

´Share, find and play´ zijn de woorden die het nieuwemediabeleid van de BBC samenvatten, volgens internetbaas Ashley Highfield. Een jaar lang werkten Engelse knappe koppen aan mogelijke scenario's van hoe de omroep zich tot 2012 zou kunnen ontwikkelen. Honderden onderzoekers, verdeeld over 10 teams, concluderen dat het publiek ongeacht tijd en plaats BBC-programma´s wil kunnen vinden en zien. Bovendien wil zelf bijdragen aan het nieuws en achtergronden kunnen leveren. De omroep moet dat mogelijk maken. De nieuwe redactionele blauwdruk is 'Creative Future' gedoopt.

"Er komt een enorme schokgolf aan", aldus Mark Thompson. "De tweede ontwikkelingsgolf van de digitale media is ontwrichtender dan de eerste en de fundamenten van de traditionele media zullen worden weggevaagd", aldus de dreigende bestuursvoorzitter. Er komt een stortvloed aan niet-lineair geprogrammeerde uitzendingen. Kijkers en luisteraars gaan zelf hun tv-avond invullen en BBC draagt zichzelf op daar een faciliterende rol in te spelen.

Ook in Nederland lijkt een vergelijkbaar scenario te ontstaan. Nu al hebben de meeste huishoudens ruim 30 tv-zenders. Met de komst van KPN TV en de digitale tv-producten van de kabelbedrijven groeit dat al rap uit richting de 100.

Lees het hele artikel op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in