Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe gratis ochtendkrant wordt succes als PCM dat wil

De krant, die naar verluidt de werktitel 'V' draagt moet deze zomer bij de nieuwe PCM-top op tafel liggen, zo meldt Adformatie nummer 16…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De krant, die naar verluidt de werktitel 'V' draagt moet deze zomer bij de nieuwe op tafel liggen, zo meldt Adformatie nummer 16 (20 april 2006). Silvio de Groot, uitgever van en Rob Eijkelenkamp van geven de nieuwe krant weinig kans.

related partner content for mobile comes here

Echter het succes is sterker afhankelijk van interne (PCM) omstandigheden dan externe.

De advertentiemarkt zal het probleem niet zijn: de budgetten van adverteerders zullen de lezers volgen. Als 'V' voldoende lezers aan zich weet te binden, zullen dagbladadverteerders budget naar de titel gaan verschuiven. Waar deze budgetten van vandaan komen, zal direct samenhangen met waar de lezers vandaan komen.

En daar zit hem de kneep. Gaat de titel concurreren met Metro en Spits of met de betaalde dagbladen? Metro en Spits zijn knap in elkaar gezette kranten, maar brengen voornamelijk ANP-berichten. PCM heeft de beschikking over een grote redactie en vele correspondenten. Indien deze ingezet worden zal 'V' completer, dieper en origineler zijn dan de concurrerende gratis kranten.

Echter gaat deze krant dan niet net zo goed de concurrentie aan met de betaalde dagbladen, waaronder Volkskrant, Trouw en AD? Alleen om die reden al, was het een aantal jaar geleden ondenkbaar dat PCM een dergelijk initiatief doorgang zou laten vinden. Maar de tijden zijn veranderd.

Het bedrijf ziet zichzelf niet langer primair als krantenuitgever, maar als nieuwsleverancier. Er is meer aandacht voor de websites (met heuse camerateams in het land), radiozenders zijn gekocht en NRC.Next gaat op TV.

PCM zal zich realiseren dat 'V' alleen succesvol kan zijn als het beter is dan Metro en Spits en dat het als gevolg ook zal concurreren met de eigen kranten. Als PCM 'V' lanceert, dan doet het dat goed.

Of het dat doet, is afhankelijk van de kosten/baten analyse die de PCM-top maakt. De belangen van de bestaande PCM-dagbladen zullen in die afweging veel belangrijker zijn dan de door De Groot en Eijkelenkamp genoemde argumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in