Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe reclamecode alcoholhoudende dranken

De vernieuwde reclamecode voor alcoholhoudende dranken is per 1 oktober in werking getreden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nieuwe code kent een aantal aanscherpingen op het gebied van minderjarigen, sportattributen en sociaal en seksueel succes. Peter de Wolf, directeur Stiva (waar de producenten van alcoholhoudende dranken in verenigd zijn): 'De alcoholbranche vindt het belangrijk om handen en voeten te blijven geven aan verantwoorde marketing van alcoholhoudende drank. We zijn streng voor onszelf en hier en daar is ook in de nieuwe Code sprake van een aanscherping. Websites moeten nu een uitgebreidere "agecheck" hebben, reclame op sportattributen zoals sticks en ballen mag niet meer en er is nu ook een lijst met jongerentijdschriften waarin niet geadverteerd mag worden.'

related partner content for mobile comes here

Een andere aanscherping betreft het thema sociaal en seksueel succes. In vorige Codes was het al niet toegestaan om de suggestie te wekken dat alcoholhoudende drank zou bijdragen aan verhoging van sociaal en seksueel succes, in de nieuwe Code is dat verder uitgewerkt met het expliciet verbieden van bepaalde situaties. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om in een ervoor/erna situatie eerst iemand af te beelden die wat verlegen aan de kant staat en te eindigen met diezelfde met een drankje in zijn hand die de held van de dansvloer is en door iedereen aantrekkelijk wordt gevonden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in