Nieuwe reclamecode alcoholhoudende dranken


De nieuwe code kent een aantal aanscherpingen op het gebied van minderjarigen, sportattributen en sociaal en seksueel succes. Peter de Wolf, directeur Stiva (waar de producenten van alcoholhoudende dranken in verenigd zijn): 'De alcoholbranche vindt het belangrijk om handen en voeten te blijven geven aan verantwoorde marketing van alcoholhoudende drank. We zijn streng voor onszelf en hier en daar is ook in de nieuwe Code sprake van een aanscherping. Websites moeten nu een uitgebreidere "agecheck" hebben, reclame op sportattributen zoals sticks en ballen mag niet meer en er is nu ook een lijst met jongerentijdschriften waarin niet geadverteerd mag worden.'
Een andere aanscherping betreft het thema sociaal en seksueel succes. In vorige Codes was het al niet toegestaan om de suggestie te wekken dat alcoholhoudende drank zou bijdragen aan verhoging van sociaal en seksueel succes, in de nieuwe Code is dat verder uitgewerkt met het expliciet verbieden van bepaalde situaties. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om in een ervoor/erna situatie eerst iemand af te beelden die wat verlegen aan de kant staat en te eindigen met diezelfde met een drankje in zijn hand die de held van de dansvloer is en door iedereen aantrekkelijk wordt gevonden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid