Overslaan en naar de inhoud gaan

Bierbrouwers bereiken veel jongeren met sportsponsoring

Minderjarigen worden op grote schaal geconfronteerd met alcoholreclame via de sport, blijkt uit onderzoek van de Stichting Alcohol…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het instituut voor alcoholbeleid deed onderzoek naar alcohol en sportsponsoring. Daarvoor werden data geanalyseerd uit de Sport Monitor van Respons1. Een op de drie door de alcoholbranche gesponsorde sportevenementen worden door meer jongeren bezocht dan volgens de reclameregels van de adverteerders is toegestaan, zo zou hier uit blijken.

related partner content for mobile comes here

In 2008 werden 107 van de in totaal 474 grote sportevenementen (meer dan 5.000 bezoekers per evenement) mede gesponsord door de alcoholindustrie. Dit is 23 pct van het totale aantal grote sportevenementen. De bierbrouwers hebben verreweg het grootste aandeel in alcohol sportsponsoring in Nederland: van de 107 door de alcoholindustrie gesponsorde grote sportevenementen werden er 105 mede door bierbrouwers gesponsord, zo concludeert Stap.

Voorbeelden zijn de Champions League (Heineken), Bavaria City Racing, Amstel Gold Race, Eurovoetbal (Amstel), Nacht van Hengelo (Grolsch) en Palm Beach Life. Er waren vier wijn/champagne merken betrokken bij de sponsoring van sportevenementen en een producent van sterke drank (de Sneekweek gesponsord door Sonnema Berenburg).

Stap-directeur Wim van Dalen zegt dat de verwevenheid van sport en drank in Nederland 'finaal uit de hand is gelopen'. Het instituut hoopt dat de overheid met 'krachtige maatregelen' komt om dit terug te dringen. Hij wordt bijgestaan door Esther van den Wildenberg, die in opdracht van het ministerie van VWS de alcoholreclame in Nederland jaarlijks monitort. Ze pleit voor een verbod op sportsponsoring door de alcoholindustrie. 'Dat is niet uniek in Europa. In Frankrijk bestaat dat al en in Engeland pleit het Koninklijk College van Artsen voor een dergelijk verbod. In Nederland mag sinds 1 januari 2009 vóór 21.00 uur geen alcoholreclame meer worden uitgezonden op radio en tv. Een verbod op alcohol sportsponsoring zou een goede aanvullende maatregel kunnen zijn.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in