Overslaan en naar de inhoud gaan

De kwaal en het middel: persberichtenspam?

Er is hier al veel over gezegd en geschreven, de nieuwe spamwetgeving en opt-in verplichting in relatie tot persberichten. Een lekker…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is in relatie tot persberichten. Een lekker grijs gebied, waarbij het volgens mij van persbericht tot persbericht en van ontvanger tot ontvanger varieert of iets nuttige informatie is of commerciële junk.

related partner content for mobile comes here

Op het moment dat je al moet vragen of je iets mag aanbieden, impliceert dat in mijn beleving dat je dus iets levert waar de ontvanger blijkbaar weinig behoefte aan heeft. Zolang je dus iets aanbiedt waar de ontvanger echt iets aan heeft, zal er nooit discussie ontstaan. Hoofdredacteur Tom Sanders van de zakelijke titels van IDG Nederland gooit er nog een schepje bovenop door op te roepen tot een lobby om de wetgeving aan te passen.

Hij zegt: "Zeker voor startups is deze wet funest, want ze mogen nu geen pers benaderen. of ze moeten een PR bureau in de arm nemen dat al wel toestemming heeft... Lijkt me geen wenselijke situatie voor Nederland innovatieland (al kan ik me voorstellen dat het voor de PR branche nieuwe business kan opleveren ;-) )"

Ik vrees dat het voor lobbyen wat laat is, maar hij heeft wel een punt. In plaats van af te wachten hoe het zich ontwikkelt houdt hij nu de eer maar aan zichzelf met een strakke Opt-in-actie. Hij stuurt gewoon een mail naar alle contacten waarvan hij in elk geval informatie wil blijven ontvangen. Hij stuurt onderstaande (ongevraagde) mail nog wel snel voor 1 oktober. Dat dan weer wel...

Geachte heer,mevrouw,

Per 1 oktober 2009 wordt in Nederland de nieuwe telecomwet van kracht. Zoals u ongetwijfeld weet, bevat deze wet een verbod op 'zakelijke spam'. Dit betekent dat voorlichters en public relations professionals niet langer in staat zijn om zonder expliciete toestemming persberichten of andere pr-informatie te verzenden.
Deze situatie is naar mijn mening onwenselijk en veroorzaakt een nodeloze bureaucratie. Bij deze email ontvangt u daarom een document waar ik toestemming geef om huidige en toekomstige redacteuren van de zakelijke titels van IDG Nederland in uw persbestand op te nemen. Let wel, het gaat hierbij expliciet om Channelworld, CIO, Techworld, Webwereld, Computerworld en Infoworld. Voor de overige IDG titels moet ik u verwijzen naar de respectievelijke redacties.
Ik hoor het overigens graag als een initiatief bestaat om de overheid te bewegen om de formulering van de telecomwet aan te passen.

Met vriendelijke groet, Tom Sanders

Algemeen Hoofdredacteur Business to Business
IDG Nederland

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in