Onderzoek: Beter Bed laat het online liggen
Wanneer respondenten online op zoek gaan naar een nieuw bed, worden de websites van IKEA en Hästens het vaakst als favoriet aangewezen. Zo blijkt uit online onderzoek van WUA. Beide websites hebben de voorkeur van 15 procent van de respondenten. Het vooraf bij de respondenten bekende Beter Bed slaagt er online niet in om potentiële klanten over de streep te trekken.
Mensen oriënteren zich steeds vaker online voor ze overgaan tot de aanschaf van een product, vooral wanneer het gezochte product een behoorlijke investering betekent. Een nieuw bed valt zeker in deze categorie. Het is voor beddenleveranciers dan ook van belang om te zorgen voor een optimale online profilering, aldus onderzoeksbureau WUA, dat met de Web Performance Scan de online profilering in de beddenbranche in kaart wilde brengen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe respondenten kregen de volgende casus overhandigd: ‘Je wilt een nieuw bed kopen. Ga op het internet op zoek naar een tweepersoonsbed.’
De veertig deelnemers, tussen de twintig en achtenveertig jaar en ervaren met het internet, werden vervolgens geheel vrijgelaten in het bepalen van hun wensen en het opzetten van hun online zoektocht. Tijdens het onderzoek werden in totaal 96 verschillende websites bezocht, resulterend in 257 individuele beoordelingen.
Resultaten
Het aantal verschillende websites dat tijdens het onderzoek werd bezocht is met 96 relatief erg hoog. Hoewel dit suggereert dat deze branche veel concurrerende partijen kent, ligt ook de conclusie voor de hand dat geen van de leveranciers erin slaagt een goede online vindbaarheid te realiseren. Alleen de website van IKEA werd door meer dan de helft (52,5 procent) van de respondenten gevonden en bezocht.
Dat uiteindelijk 15 procentvan de respondenten de voorkeur geeft aan IKEA, heeft vooral te maken met het vertrouwen dat mensen hebben in het Zweedse woonwarenhuis. IKEA behaalt uiteindelijk de hoogste Web Performance Score in het onderzoek, en heeft deze – naast de relatief goede vindbaarheid – vooral te danken aan de hoge scores op de deelaspecten imago en vertrouwen.
De website van Hästens wist tijdens het onderzoek een positieve beleving en indruk bij de respondenten achter te laten. Hästens.nl kreeg de voorkeur van 15 procent van de respondenten, maar deed dit nadat slechts 35 procent van de deelnemers de website had gevonden. De site scoort eerste plaatsen op deelaspecten als vormgeving en eerste indruk, en is geheel gericht om potentiële klanten naar hun winkels te laten komen. Dit is Hästens.nl goed gelukt, de interesse van de respondent wordt zeker opgewekt. Doordat de prijzen niet op de website staan en er niet direct gekocht kan worden op Hästens.nl blijft het echter nog wel de vraag of deze mensen ook daadwerkelijk in de winkel zouden kopen.
Beter Bed en Wehkamp scoren slecht
Beter Bed werd voorafgaand aan het onderzoek door 17,5 procent van de respondenten genoemd als beddenleverancier, en werd net als Hästens uiteindelijk door 35 procent van de respondenten gevonden. Waar Hästens door een indrukwekkende voorkeur toch een aardig deel van de deelnemers wist te overtuigen, werd BeterBed.nl door geen enkele respondent als favoriet aangewezen. De helft van de bezoekers haakte direct af op de website; de andere helft gaf aan dat de site vooral tekort komt aan informatiewaarde en vormgeving.
Ook Wehkamp heeft een aardige naamsbekendheid, maar is blijkbaar niet bepaald top of mind bij mensen die naar een bed op zoek zijn. Wehkamp.nl werd door 35 procent van de deelnemers gevonden, maar behaalt slechts 5 procent voorkeur. Opnieuw vormen informatiewaarde en vormgeving het probleem, wat volgens WUA aangeeft dat naamsbekendheid pas iets oplevert wanneer ook de inhoud van de website een goede indruk achterlaat bij de bezoeker.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid