Overslaan en naar de inhoud gaan

Nielsen: online pas op vierde plek bruto mediabestedingen 2016

De bestedingen aan online display en video advertising waren 586 miljoen in 2016.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dit blijkt uit de nieuwe registratie die Nielsen in 2016 in Nederland is begonnen. Met 62 miljoen aan bruto mediabestedingen besteedden automerken het meest aan online advertising in Nederland in 2016. 

related partner content for mobile comes here

De nieuwe registratie van Nielsen is onderdeel van een wereldwijde ontwikkeling. Na Engeland ging de nieuwe registratie naast Nederland ook van start in Duitsland en de Verenigde Staten. België, Italië, Turkije en veel andere landen werken momenteel aan de introductie van de nieuwe online registratie. 
​Deze registratie heeft betrekking op de 300 grootste Nederlandse websites qua bereik (pageviews) en over de onderzoeksmethode .

Tv, radio en dagbladen
Volgens Nielsen is &;internet&; via deze registratie pas het vierde mediumtype na tv (54%), radio (11,5%) en dagbladen (10,2%), terwijl andere onderzoeken melden dat adverteerders al meer online besteden dan op tv. 

Fisher Investments grootste online merk
Hoewel autofabrikanten het meest spendeerden aan online advertising, is Fisher Investments het grootste merk. De totale bruto mediabestedingen van dit beleggingsproduct bedroegen 22 miljoen in 2016. Tweede staat Coolblue dat meer dan 13 miljoen besteedde aan online display advertising, bijna 60 procent van het totale mediabudget.

Desktop en display domineren
Consumenten spenderen steeds meer tijd aan mobile devices, maar de mediabestedingen blijven nog altijd achter. Met 470 miljoen euro ging iets meer dan 80 procent van de bruto mediabestedingen aan online display advertising naar de desktopversies van websites. 

Dezelfde dominantie was te zien bij het gebruik van display versus video. Aan display advertenties besteedden adverteerders ruim 500 miljoen, waarmee de ‘traditionele’ vorm van online advertising meer dan 85 procent van de bruto mediabestedingen voor zich opeiste.

Van de totale bruto mediabestedingen aan online advertising is ruim 70 procent programmatic ingekocht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in