Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand Finance: 'Google passeert Apple als waardevolste merk'

Google kent als zoekmachine nagenoeg geen serieuze rivalen meer, terwijl Apple moeite heeft met het handhaven van zijn technologische…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Google heeft Apple van de troon gestoten als meest waardevolle merk ter wereld, althans volgens een woensdag gepubliceerde ranglijst van het Britse merkwaarderingsbureau Brand Finance. Waar Apple moeite heeft met het handhaven van zijn technologische voorsprong ten opzichte van concurrerende smartphonemakers, kent Google als zoekmachine nagenoeg geen serieuze rivalen meer.

related partner content for mobile comes here

110 miljard
De merkwaarde van Google, dat een belangrijk deel van zijn inkomsten haalt uit reclame bij het zoeken op internet, is in 2016 met bijna een kwart gestegen tot een kleine 110 miljard dollar. Die van Apple daalde van bijna 146 miljard naar dik 107 miljard dollar.

Lijstjes
Apple eindigde de voorgaande vijf jaar nog als waardevolste merk. Google bekleedde die positie voor het laatst in 2011. Jaarlijks verschijnen tal van lijstjes waarin de kracht en waarde van merken worden vergeleken, aan de hand van uiteenlopende criteria en met wisselende resultaten.

Merkwaardeverlies
Het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf op de lijst van Brand Finance is dit jaar wederom Shell, gevolgd door ING, Philips, Rabobank en Heineken. ING heeft de tweede plek van Philips overgenomen, terwijl Rabobank van de Nederlandse bedrijven het grootste merkwaardeverlies noteerde.

Lego Batman
Als het gaat om merkkracht, ziet de ranglijst er heel anders uit. Hier heeft LEGO de koppositie overgenomen van Disney. De speelgoedsteentjesfabrikant dankt zijn succes vooral aan de vele medialicenties en samenwerkingsverbanden die hebben geleid tot onder meer LEGO Star Wars, LEGO Harry Potter en LEGO Batman. De kracht van een merk is bij Brand Finance onder meer afhankelijk van naamsbekendheid, reputatie, loyaliteit van klanten en tevredenheid van werknemers.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in