Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander kooplustiger in augustus

Nederlanders zijn kooplustiger geworden en hebben de weg naar de winkel in augustus vaker bewandeld dan in voorgaande maanden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vooral de winkels in kleding, elektronica en woninginrichting profiteerden van de toegenomen consumptie, blijkt uit cijfers van het CBS. 'Het is de beste maand in de afgelopen anderhalf jaar', zegt CBS-econoom Michiel Vergeer.

related partner content for mobile comes here

De omzet in de detailhandel steeg in augustus met een bescheiden 0,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Maar de samenstelling van de koopdagen was afgelopen augustus minder gunstig dan in augustus 2009. Zonder dit effect was er sprake van 2 procent omzetgroei. In de winkels in kleding, elektronica en woninginrichting (non-food) steeg de omzet zelfs met bijna 3 procent.

Hoewel de omzet gestuwd werd door gemiddeld 1 procent hogere prijzen, verkocht de detailhandel daadwerkelijk ook meer artikelen en producten. Het zogenoemde volume steeg met 0,5 procent. Na correctie van de koopdagen bedroeg de volumegroei 1,3 procent, aldus Vergeer.

Het CBS wil nog niet spreken van een trendbreuk. 'Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar we zijn wel erg benieuwd hoe het zich de komende maanden gaat ontwikkelen', zegt Vergeer.

Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet in augustus met ruim 1 procent dalen. Dit was volledig te wijten aan het ongunstige koopdageneffect. Bij dezelfde koopdagensamenstelling was de omzet ruim 1 procent hoger.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in