Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile Marketing & QR codes

QR-codes zijn niet meer weg te denken. Je komt ze tegen op visitekaartjes, flyers, billboards, in bushokjes, magazines en ga zo maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inmiddels hebben de vierkante blokjes een lange weg gegaan en – dankzij de komst van mobiel internet – flink aan populariteit gewonnen. Maar er wordt ook wat aangerommeld met QR-codes. Misschien wel omdat ze gratis en snel gemaakt zijn. Het zal de talloze aanbieders van QR-code software echter worst zijn wat ermee gedaan wordt. Aanmaken van een werkende QR-code is ongeveer het laatste dat gedaan moet worden. Er komt veel meer bij kijken.

related partner content for mobile comes here

Marketing met QR-codes kan goede resultaten opleveren als de inzet serieus wordt opgevat en voorwaardig onderdeel uitmaakt van de communicatiestrategie. Gebeurt dat niet, dan is het risico van mislukking levensgroot aanwezig en kun je reputatieschade oplopen.
In een serie artikelen wil ik aandacht besteden over hoe QR-codes succesvol ingezet kunnen worden als onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie. Waar je op moet letten; wat de valkuilen zijn en de succesfactoren.
Mobile marketing via smartphones en tablets ondersteunen de klant steeds meer in het koopproces. Voor oriëntatie, informatie en om te kopen. QR-codes en Mobile marketing gaan daarbij hand in hand. Het aantal mobiele internetgebruikers is explosief gegroeid en steeds meer consumenten gebruiken hun smartphone of tablet als entreepunt voor informatie op het internet. Lokaal gerelateerde informatie over de directe omgeving, producten of diensten vormen de hoofdmoot van het zoekgedrag. Als retailer, horecaondernemer en dienstenleverancier kun je op deze trend inspelen door de informatie/marketingvoorzieningen hierop aan te passen. Dat houdt onder meer in dat de website en content geschikt moeten zijn voor mobiel gebruik. Een absolute voorwaarde, zeker als je van plan bent QR-codes in te gaan zetten.
Een gewone website presenteren op een mobiel toestel is funest voor de beleving van de consument en zal averechts werken. Mobiele marketing vereist doelgericht relevante inhoud aanbieden die inspireert tot (vervolg)actie.
Wil je QR-codes inzetten als onderdeel van het Mobile marketingbeleid, dan is het belangrijk dat er een weloverwogen plan en strategie achter zitten. QR-codemarketing is meer dan alleen een code op een product plakken. Het is niet de technologie zelf die bepaalt of een QR-campagne succesvol is of niet, maar de creatieve manier waarop marketeers het gebruiken om geweldige ervaringen voor hun publiek te creëren.

MobileMarketing.nl 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in