Overslaan en naar de inhoud gaan

'Meta's metaverseplannen lijken op die van Snapchat'

Het metaverseplatform van Meta groeit qua gebruikers, maar een unieke platformstrategie zou er nog niet zijn.
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
© Facebook
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
© Facebook

De metaverseplannen van Meta (Facebook) komen grotendeels overeen met die van Snap (Snapchat). Dat meldt Adage op basis van gesprekken met topmensen uit de advertentiewereld, die onlangs een presentatie van Meta kregen. Meta's metaverseplatform zou nog geen unieke propositie hebben, maar wint wel aan gebruikers.

related partner content for mobile comes here

De visie van Meta is één virtuele wereld waarin applicaties van Meta en andere bedrijven te gebruiken zijn. Vooral via een Virtual Reality-headset, maar ook deels zonder. Meta verkoopt zelf VR-headsets en een handvol andere partijen doet dat ook. Volgens Meta gebruiken consumenten de metaverse op termijn vooral om met elkaar in contact te blijven, virtuele aankopen te doen en te genieten van virtuele ervaringen als concerten. Merken kunnen hier volgens het socialmediabedrijf op inspelen met digitale reclamecampagnes in de metaverse, en door in die omgeving aanwezig te zijn. 

Driehonderdduizend maandelijkse gebruikers

Meta heeft twee platformen die onderdeel uitmaken van zijn metaversestrategie; Horizon Worlds en Horizon Venues. Deze twee Virtual Reality-platformen hebben samen driehonderdduizend maandelijkse gebruikers, zegt het bedrijf. Goed om te weten is dat alleen Amerikanen en Canadezen de platformen kunnen gebruiken. Dat is sinds december 2021 mogelijk, toen Meta het uitnodigingensysteem schrapte en de platformen openstelde. Sindsdien is het aantal gebruikers vertienvoudigd, claimt Meta. 

Het derde VR-platform van Meta heet Horizon Workrooms, dat alleen voor zakelijke vergaderingen bedoeld is. Meta wil niet zeggen hoeveel mensen dit platform momenteel gebruiken. 

Kritiek op metaverse

Hoewel techbedrijven als Meta, Snap en Microsoft hoge verwachtingen hebben van de metaverse, is er ook kritiek. Zo zegt Phil Libin, oprichter van Evernote, dat de metaverse een buzzword is en merken er beter ver weg van kunnen blijven. Adformatie publiceerde vorige week een premium-interview met Libin

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in