Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Manipulatiemachine’ Criteo krijgt boete van 40 miljoen voor privacyschendingen

Het kon onder meer toestemming gebruikers niet aantonen en voldeed het niet aan ‘recht om toestemming in te trekken en gegevens te…
Criteo-site
Criteo-site
© Shutterstock
Criteo-site
Criteo-site
© Shutterstock

De Franse privacywaakhond CNIL heeft Criteo, een groot tech-advertentiebedrijf in Europa, een boete van 40 miljoen euro opgelegd wegens het overtreden van de AVG. 

related partner content for mobile comes here

Criteo biedt op duizenden websites behavioral retargeting-diensten aan. Met trackingcookies op websites analyseert het surfgedrag om te bepalen welke producten en diensten een gebruiker waarschijnlijk zal kopen. Het bedrijf beheert gegevens van ongeveer 370 miljoen mensen in Europa.

In 2018 diende Privacy International een klacht in tegen de ‘manipulatiemachine’ van Criteo omdat die de privacyrechten van gebruikers niet naleefde. Zo kon het niet bewijzen dat dat het geldige toestemming hadden verkregen voor het opslaan van de gegevens van gebruikers. De Oostenrijkse ngo None of Your Business (NYOB), sloot zich aan bij de klacht. 

Het leidde tot een uitgebreid onderzoek door de Franse privacywaakhond CNIL, die tal van schendingen van de AVG aan het licht bracht.

Criteo kon onder meer niet aantonen dat de gebruikers toestemming hadden gegeven voor het opslaan van hun gegevens en ook voldeed het niet aan het recht van gebruikers om toestemming in te trekken en gegevens te wissen.

Aangezien de enorme hoeveelheid mensen van wie gegevens zijn verzameld en verwerkt, besliste de CNIL tot een forse boete van 40 miljoen euro. Die is overigens wel lager dan een tussenvonnis van augustus 2022 toen er sprake was van 60 miljoen euro.

Alsnog is het een enorm bedrag. De privacywaakhond kwam daartoe omdat het het bedrijfsmodel van Criteo meewoog. Het tech-advertentiebedrijf kon zonder bewijs van geldige toestemming meer persoonsgegevens verzamelen en dus ook meer inkomsten halen uit zijn rol als reclametussenpersoon.

In beroep

Criteo is het niet eens met de beslissing en stelt dat de overtredingen niet-bewust zijn gemaakt feitelijk tot geen risico en schade voor individuen hebben geleid.

Het is van plan is in beroep te gaan tegen de beslissing en noemt het bedrag ‘onevenredig hoog’  afgezet tegen andere boetes die de CNIL uitdeelde. De 40 miljoen is ongeveer 2 procent van de totale jaaromzet van Criteo.

Boetes die eerder werden opgelegd aan bedrijven als Google en Facebooks moedermaatschappij Meta waren procentueel gezien veel lager, met 0,07% en 0,06% van hun respectievelijke wereldwijde omzet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in