Overslaan en naar de inhoud gaan

Alibaba brengt na Aliexpress ook merkenplatform Tmall naar Europa

Waar Aliexpress zich onderscheidt met goedkope producten van minder bekende merken, zijn er op Tmall juist bekende merken te vinden.
Tmall
Tmall
© Afbeelding: Shutterstock
Tmall
Tmall
© Afbeelding: Shutterstock

De Chinese techreus Alibaba gaat zijn e-commerceplatform Tmall ook in Europa beschikbaar stellen. Alibaba is hier al langer actief met Aliexpress, dat vooral bekendstaat als een platform waarop onbekende merken goedkope producten verkopen. Tmall is juist een platform dat gebruikt wordt door bekende merken als Ikea en Gucci om hun onlineverkopen te vergroten. 

related partner content for mobile comes here

Online warenhuis

De Tmall-webwinkel is nog niet toegespitst op Europese gebruikers. Alibaba brengt daar verandering in met een test in Spanje, meldt Alibaba-voorzitter Michael Evans op een technologiebeurs in Parijs. Later komt Tmall in heel Europa beschikbaar, schrijft Reuters. De focus van Tmall komt op de verkoop van 'lokale' merken aan 'lokale' consumenten. Een nogal vaag gegeven, want hoe lokaal is een merk als Ikea - dat in heel Europa actief is? Duidelijk is de ambitie om van Tmall een online warenhuis te maken waar de consument van alles kan kopen, van make-up en keukengerei tot een nachtkastje en schoenen. Een concurrent voor Amazon dus, maar ook voor het Nederlandse bol.com. 

Volgens Alibaba komt Tmall hier beschikbaar naast Aliexpress, de webwinkel met vooral exotischere producten, scherpe prijzen en langere verzendtijd vanuit China. Hoewel de techreus geen officiële reden geeft om Tmall juist nu naar Europa te brengen, kan de beslissing samenhangen met verschillende negatieve factoren. Zo is de beurswaarde van Alibaba de afgelopen tijd ingezakt, is de groei afgevlakt en houdt de Chinese overheid het megabedrijf (omzet Q1 2023: 30 miljard dollar) scherp in de gaten.

Taobao

Alibaba exploiteert Tmall overigens al langer in thuisland China, samen met Taobao. De webwinkels boekten daar de afgelopen jaren goede resultaten, onder andere door de ceo's producten te laten aanprijzen in videolivestreams. Een gevoelig iets in China: een influencer met 170 miljoen volgers die op Taobao een Unilever-ijsje in de vorm van een tank aanprees, verdween daarna van het internet

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in