Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA: slechts 46 procent van de marketingsector ziet AI als een belangrijk thema

Deze en meer cijfers komen voort uit een onderzoek van branchevereniging DDMA.
ChatGPT Shutterstock
De website van ChatGPT
© Afbeelding: Shutterstock
ChatGPT Shutterstock
De website van ChatGPT
© Afbeelding: Shutterstock

Hoewel steeds meer creatieve en reclamebedrijven zich positioneren als fervent gebruiker van ChatGPT, Dall-E en andere generatieve AI-programma's, staat het gebruik van kunstmatige intelligentie lang niet overal op de radar. Althans, dat meldt branchevereniging DDMA op basis van eigen onderzoek onder aangesloten en niet-aangesloten organisaties. 

related partner content for mobile comes here

'Het lijkt erop dat de daadwerkelijke implementatie ervan niet vanzelfsprekend is en nog maar zelden voorkomt. Slechts veertien procent van de organisaties behandelt dit onderwerp actief binnen de organisatie, maar niet binnen de marketingteams. Bij 24% van de organisaties speelt het thema zich uitsluitend af binnen de marketingteams en bij 25% van de organisaties is het relevant voor beide aspecten van de organisatie. Opmerkelijk genoeg speelt AI bij 26% van de organisaties helemaal geen rol.'

Geen hooggespannen verwachtingen

AI leeft bij veel creatieve en reclamebedrijven nog niet, zo klinkt het dus. De verwachtingen van AI-programma's als ChatGPT zijn bij veel marketingorganisaties ook niet hooggespannen. Slechts vier op de tien organisaties (41 procent) is ervan overtuigd dat AI-programma's gaan leiden tot het verdwijnen van marketingfuncties en -expertise. Een percentage dat in schril contrast staat met topmensen uit het vak, die zich steeds overtuigd tonen dat AI enorme impact gaat hebben op creatieve beroepen. 

Bij de leden van DDMA hangt de gedachtegang over de impact van AI ook af van de grootte van de organisatie. Bedrijven met maximaal tien medewerkers verwachten minder vaak veranderingen (dertig procent) dan bedrijven met maximaal vijfhonderd medewerkers (43 procent) en nog grotere bedrijven (45 procent). 

B2B-organisaties rekenen er ook op vaker op dat AI grote impact gaat hebben dan B2C-organisaties: 43 procent tegenover dertig procent. 

DDMA-leden verwachten meer

Interessant is dat organisaties die bij DDMA zijn aangesloten hogere verwachtingen van AI hebben dan niet-leden. Liefst 82 procent van de leden ziet in de toekomst een grotere rol weggelegd voor AI en automatisering in de marketingsector. In de branche is dat gemiddeld slechts 46 procent. Wat weer niet wil zeggen dat DDMA-leden AI-programma's nu al veel beter inzetten dan niet-leden. De brancheorganisatie zegt hier zelf over: 'Desondanks benut ook deze groep de technologie nog niet volledig binnen de organisatie, hier zijn geen significante verschillen te zien ten opzichte van de sectorvertegenwoordiging.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in