Overslaan en naar de inhoud gaan

Maak van je voicedienst geen gimmick en investeer in voice search

Vindbaarheid in voice search is nog belangrijker dan zelf een toffe voice app bouwen.
Google Home
Google Home
© 123rf
Google Home
Google Home
© 123rf

De opkomst van voice-assistents en voicediensten gaat razendsnel. Zo ging de adoptie van Google home in Nederland sneller dan in andere landen en hebben inmiddels meer mensen een smart speaker in huis dan een Playstation 4. Maar de technologie zit ook in je smartphone, computer of laptop.

related partner content for mobile comes here

De mogelijkheden voor het gebruik van een voice-assistent zijn eindeloos. Je kunt vragen wat voor weer het vandaag wordt, hoe lang jouw favoriete voetbalspeler is of om een timer te zetten als je aan het koken bent. Uit onderzoek blijkt dat we voice voornamelijk gebruiken om te appen, bellen, voor navigatie en online zoekopdrachten.

Nu willen steeds meer merken voice gaan integreren in hun systeem. Want nieuw = willen, hebben! Daarnaast biedt het gebruik van voice natuurlijk veel voordelen. Het is super persoonlijk, toegankelijk, handig, veiliger en ga zo maar door. Het is wel van belang dat voice goed geïmplementeerd wordt. Er zijn tal van voorbeelden waarbij voice-assistents worden ingezet, maar waar de gebruiker de voordelen daarvan nog niet voldoende ervaart om ze actief te gebruiken.

Bedtijdverhaaltjes

Een voorbeeld is de ondersteuning van Google Assistent in de Rabo Bankieren app. Daarmee kun je nu bijvoorbeeld je saldo opvragen. De luidspreker brult dan precies het bedrag dat op je rekening staat. Handig? Of juist ongemakkelijk als je in een drukke winkel iedereen laat horen wat je op je rekening hebt staan…?

Hoe moet het dan wel? Voice is geen gimmick die je alleen voor ‘de leuk’ toevoegt aan jouw dienst of app. Het moet functioneel zijn en meerwaarde hebben voor de gebruiker. Welk probleem los je op? Maar ook: wat is de context? Waar gebruiken mensen de app of dienst? Zijn er andere mensen aanwezig? En wat betekent dit voor het gebruik? In een drukke trein gebruik je een app liever door te swipen dan door ertegen te praten. Terwijl als je aan het koken bent en je handen niet vrij hebt een voicedienst juist uitkomst biedt. Maar denk ook na over hoe vaak je app gebruikt wordt. Als gebruikers je app niet heel frequent gebruiken, zitten ze dan wel te wachten op een voice-ondersteuning?

Naast het goed bekijken van de context, functionaliteit en toegankelijkheid kan een reden om voice te gebruiken ook zijn om de ervaring leuker te maken of voor brand building. Zo ontwikkelde Auping een voicedienst die in de slaapkamer bedtijdverhaaltjes voorleest. Het interactieve verhaal vraagt de luisteraars actief mee te doen.

Tot slot: onderschat voice search niet. Als je kijkt waar voice-assistents nu het meest voor gebruikt worden dan is voice search in opkomst. In de VS wordt al 20% van de zoekopdrachten via voice gedaan, en als merk wil je natuurlijk als eerste gevonden worden op voor jou relevante vragen. Als je met dit perspectief naar voice kijkt, dan is vindbaarheid in voice search nog belangrijker dan zelf een toffe voice app bouwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in