Overslaan en naar de inhoud gaan

Is de consument koning of toch slaaf?

Als marketeer sprak mij het artikel 'Moed, hoop en koppigheid' in Filosofie Magazine van mei 2007 over de socioloog Zygmunt Bauman …
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als marketeer sprak mij het artikel 'Moed, hoop en koppigheid' in van mei 2007 over de socioloog bijzonder aan. Deze Pools-Britse socioloog stelde in het interview dat hij gaf onder andere het volgende:

related partner content for mobile comes here

'De westerse mens beschouwt al zijn activiteiten vanuit het perspectief van de consument. Sterker nog: het consumentisme heeft metafysische proporties aangenomen. Mensen worden drie uur per dag ? de helft van hun vrije tijd ? blootgesteld aan een bombardement van reclameboodschappen dat hen in een staat van "behoefte" brengt. Om nog meer te kopen hebben ze nog meer geld nodig en moeten ze nog langere dagen werken. Omdat ze zo lang van huis zijn moeten ze hun afwezigheid van huis goedmaken met cadeautjes, die ook weer geld kosten. Ze materialiseren liefde en de cirkel is vicieus.'

Uitspraken waar in ieder geval bij stil gestaan en over nagedacht kan worden. Marketing stelt zich als doel om de wensen en behoeften van de consument te bevredigen; althans zo is mij dat bijgebleven vanuit de schoolbanken. Deze missie kan met verve worden aangepakt, waarbij we denken dat er een behoefte is, maar waar die feitelijk helemaal niet bestaat. Reclame-uitingen zijn hier een onderdeel van, maar ik trek het graag in een breder perspectief. Dat kan de volgende vragen oproepen: in hoeverre houden we ons bezig met behoeftebevrediging en waar creëren we er juist één, daar waar dat geen taak van marketing is? Willen we bijdragen aan materialisering van de samenleving of laten we die keuze ook over aan de consument? Interessante discussie, die niet nieuw is, maar denk ik altijd goed is om te voeren om stil te staan bij de waarde van het vak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in