Interview: Lode in Londen
Wat viel je op aan de advertising bij de Olympische Spelen?
‘Wat me opviel aan de reclame bij de Olympische Spelen was dat reclame, hoewel overmatig aanwezig, niet irritant hoeft te zijn. Binnen in de stadions en arena's is reclame niet toegestaan. Dat geeft je het gevoel dat de Olympische spelen puur om de sport gaan, hier zijn de sporters en alles waar ze zo hard voor getraind hebben het terechte middelpunt. Het enige wat je soms ziet is het thema van de Londense games: “Inspire a generation”. Lijkt een beetje loze kreet, tot je al die veel te dikke Engelse kinderen ziet. Buiten is alles precies tegengesteld: daar is ALLES marketing en reclame. Dat geeft het zinderende gevoel dat je op een evenement bent waar de hele wereld aan mee wil doen.’
Wat voor indruk heeft de reclame die je zag op je gemaakt?
‘Het kan aan mij liggen, maar de manier van reclame maken is speelser, inventiever dan bijvoorbeeld bij een WK voetbal, waar reclame zich meestal beperkt tot Brandname dropping.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuIedereen heeft er wel iets van gemaakt. Als we Londen binnen rijden zien we het kantoor van Glaxo Smithkline, bedekt met de oproep: Keep the games clean... Interessant.
Een prachtige case is “ons” - zo ga je denken daar - Holland Heineken House, een ongelooflijk staaltje inhoudelijke sponsoring, tot in de perfectie uitgevoerd, waar topmerken uit de hele wereld komen kijken hoe ze dat doen, indrukwekkend.
Binnen dat HHH zag ik dat zelfs de meisjes die de lege bekertjes weer ophalen gesponsord zijn door afvalverwerking van Van Gansewinkel. Over handelsgeest gesproken. Mooi ook de winkel van Suit Supply (outfitters van het NL Olympisch team) en de open live- studio van Radio 538 in het HHH.
Bij de boxarena zien we een enorm Billboard dat niets aan de twijfel overlaat: THE EXCEL ARENA IS OWNED BY ADNEC EVENTS VENUES, ABU DHABI. Haha, mooi staaltje “Big Dick Advertising”.
Van ondernemerschap getuigt de campagne voor Groot Brittannië zelf: Culture is GREAT, Heritage is GREAT, etc.
Natuurlijk zijn er ook een paar open deuren: sommige merken gebruiken weer de aloude sponsorcampagne-truc: claim een woord dat zowel geldt voor het bedrijf als voor de topsport: bijvoorbeeld de faster flow die zowel voor de Visa card als een hardloper geldt.
Adidas en Nike lijken steeds meer op elkaar (“Take the stage” en “Find your Greatness”) in grote woorden.
Mooi om te zien dat veel adverteerders de moeite hebben genomen om een voor hun relevant deel van de Games te claimen in plaats van schaamteloos overal hun logo op te plakken: P&G viert de moeders van de sporters die zoveel voor hun kinderen hebben over gehad.
McDonald’s claimt iedereen behalve de sporters (zou ook een beetje raar zijn voor een fastfood keten) in de “We all make the games” campagne.
Olympisch goud gaat wat mij betreft naar British Airways.
Een campagne die echt overal in Londen op enorme billboards overdadig te zien is: “Don't fly. Support Team GB.” Eerlijk en relevant. Dat kan alleen de nationale airline doen wanneer de spelen in Londen zijn.
Fijn dat het reclamebureau en de marketing director van British Airways die kans niet hebben laten liggen. Mooi uitgevoerd met de zorg en de liefde die de Engelse reclamewereld gelukkig nog niet is verloren.
Die liefde zie je ook in de Paralympics commercial voor Channel 4, “Meet the Superhumans”, werkelijk geweldig.
Topsport is prachtig, maar bijna net zo mooi is de handelsgeest en creatief ondernemerschap er omheen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid