`Data-analfabetisme dreigt in bedrijfsleven`
Hoewel 60 procent van de topmanagers aangeeft dat data-analyse van het allergrootste belang is voor de bedrijfsvoering, wordt slechts 45 procent van waardevolle data gebruikt. De grootste problemen zijn enerzijds het beschikbaar krijgen van de data en anderzijds het gebrek aan kennis om de beschikbare data te analyseren. Bijscholing van managers en marketeers lijkt de belangrijkste oplossing.
Big Data
De hoeveelheid beschikbare data in het bedrijfsleven explodeert. Volgens IDC vertienvoudigd de hoeveelheid digitale informatie elke vijf jaar. McKinsey spreekt dan ook over Big Data als één van de belangrijkste managementthema’s van deze tijd. In de Verenigde Staten becijferde ditzelfde bureau een tekort van 140.000–190.000 analytische talenten om deze data aan te wenden om de prestaties van bedrijven te verbeteren.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Nederland
Data-analyse blijkt ook binnen Nederlandse bedrijven een belangrijk thema voor het management: 86 procent van de managers geeft aan dat data-analyse meer dan gemiddeld van belang is voor de bedrijfsvoering. 60 procent van de ondervraagden vind data-analyse zelfs zeer belangrijk (zie figuur 1).
Hoewel data-analyse als belangrijk thema wordt onderkend geven de managers aan dat gemiddeld nog niet de helft (45 procent) van de beschikbare waardevolle data wordt gebruikt.
De belangrijkste uitdagingen om vanuit deze data kansen te identificeren, zijn gelegen in de beschikbaarheid van data en de competentie om deze data te vertalen naar relevante inzichten. 69 procent van de ondervraagde managers benoemt de beschikbaarheid als top drie uitdaging, terwijl 65 procent dit doet voor de competentie van de organisatie (zie figuur 2).
Opvallend is dat het niet lijkt te ontbreken aan de wil om in analytics te investeren. Slechts 33 procent benoemt de investeringsbereidheid als uitdaging, terwijl het voor maar 5 procent van de managers geen strategische prioriteit vormt.
Aanbod universiteit onvoldoende
Het merendeel van de managers verwacht dat de vraag naar analytisch talent sterk gaat toenemen: 71 procent verwacht een sterke tot zeer sterke toename (zie figuur 3).
Het probleem van het management is daarbij tweevoudig. Het juiste analytische talent is binnen organisaties nog niet beschikbaar en de instroom vanuit de universiteit blijft problematisch. Slechts 25 procent van de ondervraagden managers geeft aan het juiste analytische talent aan boord te hebben (figuur 4).
Het percentage afgestudeerden met een sterk analytisch profiel blijft volgens MIacademy schrikbarend laag: slechts 15 procent van de afgestudeerden VWO-ers kiest een profiel dat in aanmerking komt voor een analytische functie (zie figuur 5). Alle overheidscampagnes ten spijt. Her- en bijscholing van managers en marketeers lijkt dan ook absoluut noodzakelijk om het dreigende tekort aan analytische vaardigheden in het bedrijfsleven op te vangen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid