Overslaan en naar de inhoud gaan

`Data-analfabetisme dreigt in bedrijfsleven`

Het bedrijfsleven heeft grote moeite om de exponentieel stijgende hoeveelheid data van klanten te verwerken. Dit blijkt uit onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel 60 procent van de topmanagers aangeeft dat data-analyse van het allergrootste belang is voor de bedrijfsvoering, wordt slechts 45 procent van waardevolle data gebruikt. De grootste problemen zijn enerzijds het beschikbaar krijgen van de data en anderzijds het gebrek aan kennis om de beschikbare data te analyseren. Bijscholing van managers en marketeers lijkt de belangrijkste oplossing.

related partner content for mobile comes here

Big Data
De hoeveelheid beschikbare data in het bedrijfsleven explodeert. Volgens IDC vertienvoudigd de hoeveelheid digitale informatie elke vijf jaar. McKinsey spreekt dan ook over Big Data als één van de belangrijkste managementthema’s van deze tijd. In de Verenigde Staten becijferde ditzelfde bureau een tekort van 140.000–190.000 analytische talenten om deze data aan te wenden om de prestaties van bedrijven te verbeteren.

Nederland
Data-analyse blijkt ook binnen Nederlandse bedrijven een belangrijk thema voor het management: 86 procent van de managers geeft aan dat data-analyse meer dan gemiddeld van belang is voor de bedrijfsvoering. 60 procent van de ondervraagden vind data-analyse zelfs zeer belangrijk (zie figuur 1).

Hoewel data-analyse als belangrijk thema wordt onderkend geven de managers aan dat gemiddeld nog niet de helft (45 procent) van de beschikbare waardevolle data wordt gebruikt.
De belangrijkste uitdagingen om vanuit deze data kansen te identificeren, zijn gelegen in de beschikbaarheid van data en de competentie om deze data te vertalen naar relevante inzichten. 69 procent van de ondervraagde managers benoemt de beschikbaarheid als top drie uitdaging, terwijl 65 procent dit doet voor de competentie van de organisatie (zie figuur 2).

Opvallend is dat het niet lijkt te ontbreken aan de wil om in analytics te investeren. Slechts 33 procent benoemt de investeringsbereidheid als uitdaging, terwijl het voor maar 5 procent van de managers geen strategische prioriteit vormt.

Aanbod universiteit onvoldoende
Het merendeel van de managers verwacht dat de vraag naar analytisch talent sterk gaat toenemen: 71 procent verwacht een sterke tot zeer sterke toename (zie figuur 3).

Het probleem van het management is daarbij tweevoudig. Het juiste analytische talent is binnen organisaties nog niet beschikbaar en de instroom vanuit de universiteit blijft problematisch. Slechts 25 procent van de ondervraagden managers geeft aan het juiste analytische talent aan boord te hebben (figuur 4).

Het percentage afgestudeerden met een sterk analytisch profiel blijft volgens schrikbarend laag: slechts 15 procent van de afgestudeerden VWO-ers kiest een profiel dat in aanmerking komt voor een analytische functie (zie figuur 5). Alle overheidscampagnes ten spijt. Her- en bijscholing van managers en marketeers lijkt dan ook absoluut noodzakelijk om het dreigende tekort aan analytische vaardigheden in het bedrijfsleven op te vangen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in