Overslaan en naar de inhoud gaan

Ikea opnieuw duurzaamste imago

Ikea wordt door consumenten gezien als meest duurzame merk. Dat blijkt uit de Sustainable Image Index 2012.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ikea voert de lijst van meest duurzame merken c.q. organisaties nu al voor de derde keer aan. Tweede en derde plek worden bezet door FrieslandCampina en Rabobank. De Sustainable Image Index (SSI) meet de beleving van duurzaamheid onder 1.050 consumenten.

related partner content for mobile comes here

Ten opzichte van vorig jaar wisten AirFrance KLM, Essent en Rabobank hun positie sterk te verbeteren, terwijl Achmea, Apple en de Bijenkorf dit jaar de verliezers zijn. FrieslandCampina heeft een duurzame strategie geformuleerd, Route2020, die blijkbaar ook door de Nederlandse consument wordt herkend: het zuivelbedrijf stijgt vijf plaatsen naar nummer 2. Ook de nummer 3, Rabobank, stijgt fors: acht plaatsen. HEMA en Philips maken de top5 compleet. Bol.com blijft in de top10 ondanks een relatief lagere waardering van de Nederlandse consument voor de manier waarop het bedrijf omgaat met de ‘planeet’. Bol.com weet dat echter te compenseren op de andere drie factoren die duurzaamheidsbeleving bepalen: ‘People’ (mensen), ‘Persistence’ (bestuur) en ‘Performance’ (productkwaliteit). Nieuw in de top10 is Samsung, dat in elk geval in duurzaamheidsbeleving concurrent Apple ver achter zich laat. Onderaan de ranking vinden we organisaties als het Rijk (40), Shell (39) en TNT (38).

Ikea ziet duurzaamheid volgens SSI als een business opportunity en de basis van hun waarde propositie. Dat geldt ook voor de drie organisaties die in het oog springen met structurele stijgingen: FrieslandCampina, Eneco en Heineken. Alle vier organisaties hebben business cases gemaakt van duurzaamheid. Duurzaamheid is voor hen meer dan een middel tot schadelastbeperking: het is een bron om waarde toe te voegen, aldus SSI.

Wanneer deze logische verbinding er niet is, zo blijkt uit het onderzoek, blijft duurzaamheid een verdacht thema. De inspanningen leveren dan geen voordeel in beeldvorming. Ook het steeds sterker wordende ‘halo-effect’ van duurzaamheid treedt dan niet op. Dit is het effect dat duurzame organisaties positiever, aantrekkelijker en sympathieker worden gezien dan niet-duurzame organisaties.

Het onderzoek is geïnitieerd door Synergie. Dat stelt een met daarin de ranking en de belangrijkste inzichten ter beschikking.

Top tien
1. Ikea
2. FrieslandCampina
3. Rabobank
4. Hema
5. Philips
6. Jumbo
7. Bol.com
8. Siemens
9. Samsung
10. Toyota

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in