
De cijfers zijn afkomstig uit de jaarlijkse AdEx Benchmark, die IAB Europe vandaag presenteerde in Barcelona. De Europese online advertentie markt groeit met 11,5%. Dat is weliswaar beter dan andere media, maar minder dan de 15,3% groei die vorig jaar werd gerealiseerd.
Kimon Zorbas, de ceo van IAB Europe, ziet in deze resultaten een bevestiging van de sterke ontwikkeling die online advertising doormaakt. Deze is niet alleen onderbouwd door groeiende bestedingen aan search, ook display zet de ingezette opbloei door. Redenen zijn naar zijn mening de erkenning van adverteerders voor display als branding kanaal, en de explosief stijgende belangstelling voor de big data economie.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDe sterkste groeier in de Europees display markt is video. Dit segment groeide met 50% tot bijna 662 miljoen euro. Daarmee komt het aandeel online video voor het eerst in de dubbele cijfers ,met 13%.
Ook in mobiel zette de groei in advertentiebestedingen stevig door. Dit segment groeide met 78% tot 392 miljoen. Mobiel is daarmee goed voor 5% van de display bestedingen.
De Europese cijfers wijken overigens af van de cijfers die IAB publiceert voor Nederland. Europees komt het grootste deel van online advertising eveneens voor rekening van search, dat een groei vertoont met 15,5%. Online display blijft flink achter (9,1), maar dit is nog altijd een stuk hoger dan de 0,3% die onlangs werd gepresenteerd voor Nederland.
De top 10 van Europese landen in online is vrijwel ongewijzigd. Rusland passeert Italië en klimt naar de vierde plek. Het land vertoonde ook de snelste groei (34%), gevolgd door Turkije (30%).
1. UK 6,6 miljard
2. Duitsland 4,6 miljard
3. Frankrijk 2,8 miljard
4. Rusland 1,5 miljard
5. Italië 1,4 miljard
6. Nederland 1,2 miljard
7. Spanje 0,9 miljard
8. Zweden 0,8 miljard
9. Noorwegen 0,6 miljard
10. Denemarken 0,6 miljard
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee