Overslaan en naar de inhoud gaan

IAB Europe meldt groei online bestedingen

In Europa werd vorig jaar voor ruim 24 miljard euro gespendeerd aan online adverteren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kimon Zorbas, de ceo van IAB Europe, ziet in deze resultaten een bevestiging van de sterke ontwikkeling die online advertising doormaakt. Deze is niet alleen onderbouwd door groeiende bestedingen aan search, ook display zet de ingezette opbloei door. Redenen zijn naar zijn mening de erkenning van adverteerders voor display als branding kanaal, en de explosief stijgende belangstelling voor de big data economie.

De sterkste groeier in de Europees display markt is video. Dit segment groeide met 50% tot bijna 662 miljoen euro. Daarmee komt het aandeel online video voor het eerst in de dubbele cijfers ,met 13%.

Ook in mobiel zette de groei in advertentiebestedingen stevig door. Dit segment groeide met 78% tot 392 miljoen. Mobiel is daarmee goed voor 5% van de display bestedingen.

De Europese cijfers wijken overigens af van de cijfers die IAB publiceert voor Nederland. Europees komt het grootste deel van online advertising eveneens voor rekening van search, dat een groei vertoont met 15,5%. Online display blijft flink achter (9,1), maar dit is nog altijd een stuk hoger dan .

De top 10 van Europese landen in online is vrijwel ongewijzigd. Rusland passeert Italië en klimt naar de vierde plek. Het land vertoonde ook de snelste groei (34%), gevolgd door Turkije (30%).

1. UK 6,6 miljard
2. Duitsland 4,6 miljard
3. Frankrijk 2,8 miljard
4. Rusland 1,5 miljard
5. Italië 1,4 miljard
6. Nederland 1,2 miljard
7. Spanje 0,9 miljard
8. Zweden 0,8 miljard
9. Noorwegen 0,6 miljard
10. Denemarken 0,6 miljard

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in