Topman Sanoma vertrekt [met interview]
Dick Molman (59) heeft aangekondigd aan het einde van 2013 terug te treden als CEO van Sanoma in Nederland en het bedrijf te verlaten. De laatste zeven jaar was hij ceo van Sanoma Netherlands. In totaal werkte hij 38 jaar bij VNU en Sanoma.
Sanoma heeft aangekondigd een opvolger te zoeken, die later dit jaar zou moeten worden benoemd.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaMolman noemt twee redenen voor zijn terugtreden. Hij vindt dat elke ceo-positie na een bepaalde periode 'nieuw bloed' nodig heeft om een fris perspectief te krijgen. Daarnaast zegt Molman op zoek te zijn naar een nieuwe balans tussen werk en privé. 'De afgelopen zeven jaren zijn zeer intens geweest.'
Crossmediale belofte
Molman zette als ceo de transitie van Sanoma in van een tijdschriftenuitgeverij naar een multimediaal bedrijf. Hij zei ervan overtuigd te zijn dat grote mediabedrijven in de toekomst alleen maar kunnen overleven als ze een breed scala aan mediaproducten kunnen aanbieden. Hij was de man van de crossmediale belofte.
De grote acquisitie
Molman zal herinnerd worden als de man die de acquisitie van SBS Broadcasting tot stand bracht. Die aankoop wordt niet door iedereen als even gelukkig beschouwd. Het aankoopbedrag – ruim 1,2 miljard – zou veel te hoog zijn. In een interview in NRC Handelsblad in februari zei Molman zelf ook dat Sanoma te veel heeft betaald voor SBS, als de prestaties van de tv-zenders niet zouden verbeteren. Dat is tot nog toe niet het geval. Molman staat nog altijd pal achter de overname.
Lakens
Ook werd Molman verweten dat Sanoma te weinig controle had over SBS omdat het Talpa zou zijn dat de lakens uitdeelde, in plaats van de meerderheidsaandeelhouder.
Commentaar Kaukonen
Het commentaar van Sanoma president en ceo Harri-Pekka Kaukonen is als volgt: "Dick heeft een belangrijke rol gespeeld om Sanoma in Nederland te brengen waar we vandaag staan: een breed, leidend mediahuis dat in toenemende mate de toon zet in het Nederlandse medialandschap. Sanoma is Dick dankbaar voor zijn bijdrage.'
Kaukonen zoekt naar een opvolger die de managementcapaciteiten heeft die nodig zijn voor een 'vernieuwd Sanoma'. Volgens de concernchef moet Sanoma doorgaan met een grondige portfolio-analyse. 'Om Sanoma verder te kunnen uitbouwen rond gekoesterde merken die in staat zijn in een multi-channel en digitale mediaomgeving te excellereren.'
Vier vragen aan Dick Molman:
In het persbericht geeft u twee redenen voor uw vertrek. Een ceo-positie heeft nieuw bloed nodig, en u zoekt naar een andere balans in werk-privé. Hebben de tegenvallende resultaten en het moeizame proces rond SBS geen invloed gehad op uw besluit?
‘Nee. Het is best een baan, ceo van dit bedrijf, en daar zitten dingen bij die extra belastend zijn, maar dat hoort erbij.’
Bent u tevreden over de staat waarin u het bedrijf achterlaat?
‘Ja. We hebben wel wat operationele problemen, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden.’
Op welke daad als ceo kijkt u met trots terug?
‘Op het strategische proces dat we samen stap voor stap hebben doorlopen. Het bedrijf heeft een transitie ondergaan van een tijdschriftenuitgeverij naar een multimediaal bedrijf. Dat hebben we verdomd goed gedaan.’
Is er een beslissing geweest waar u achteraf spijt van heeft?
'Als ceo neem je elke dag veel beslissingen. Het is onvermijdelijk dat daar ook verkeerde beslissingen bij zijn. Maar er is niet één specifieke fout die direct in me opkomt.’
Ook vertrek directeur Finland
Sanoma maakte vanmorgen tevens bekend dat de managing director van Sanoma Media Finland, Clarisse Berggårdh, vertrekt. De ceo van Sanoma Media Finland, Anu Nissinen, neemt haar taken tijdelijk waar.
Het persbericht vermeldt dat het besluit in goed onderling overleg is genomen. De zoektocht naar een opvolger start direct.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid