Overslaan en naar de inhoud gaan

(Gastblog) Het grote wantrouwen in communicatie

Communicatie heeft als het goed is weinig met jokken te maken. Maar schijnbaar is dat nog een hele toer. Meestal worden alle vooroordelen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al in de roaring twenties schreef de Engelse vader van de sciencefiction Herbert George Wells al dat advertising legalized lying is. Helaas heeft hij gelijk; het doel heiligt de middelen. En zo gaat het vaak bij bedrijfscommunicatie, feiten worden verdraaid, kleine lettertjes zijn niet zeldzaam, veel beloften worden nooit waargemaakt en missies of kernwaarden worden niet geleefd. Eigenlijk is het een drama dat veel groter is dan ons vak. Ook de politiek heeft hier, net als veel merken, een handje van. Veel beloven, weinig waarmaken; de boel onderschijten en voor de ontmaskering de zaal verlaten.

related partner content for mobile comes here

Jokkebrokken
De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) lijkt hier afstand van te willen nemen. Deze week kopten ze met de tekst ‘Jokkebrokken’ paginagroot in de dagbladen. Is deze partij de klokkenluider van de energiewereld, de partij die het anders wil doen?

Iedereen met een beetje verstand van het duurzaam maken van de supply chain weet hoe moeilijk of soms onmogelijk het is om de fysieke groene stroom van A naar B te krijgen. Ook in de energiewereld loopt er geen groene of zwarte draad het huis binnen, gaat alles op grote hopen en wordt het herverdeeld. Certificaten zijn deel van de oplossing maar dat systeem werkt even niet. Is grijze stroom groene stroom noemen dan jokken? De NEM wil volgens eigen zeggen wel transparant zijn en daar de vruchten van plukken.

Ik kan alleen maar hopen dat de NEM echt oprecht is in zijn acties. Gezien de commerciële belangen is daar natuurlijk nog wel een vraagteken bij te plaatsen.

Kernvragen
Net als veel mensen heb ik een hekel aan huichelaars, klikspanen en gladjanussen. Ik vind het ook oprecht k… dat ik als ex-werknemer bij Unilever, marketeer en consultant al vaak in die hoek wordt geplaatst. Daarom probeer ik me bezig te houden met een aantal kernvragen waar iedere communicatieprofessional zich volgens mij dagelijks mee bezig zou moeten houden.

• Hoe vertel je iets simpel zonder de waarheid geweld aan te doen?
• Hoe houd je de boodschap puur en geloofwaardig?
• Hoe breng je het echte verhaal zonder gewantrouwd te worden?
• Hoe bouw je een echt merk, dat geliefd, relevant en geloofwaardig is?
• Hoe maak je de merkbelofte waar?

Als we het rijtje hierboven nou in ons achterhoofd houden, dan is hopelijk eens gedaan met het legalized lying. Wat vind jij?

Rob Westerik werkt bij Pride PR.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in