Hoe maak je eigenlijk een mooie succesvolle app?


De vraagsteller onderbrak mijn gesprek met mijn tafelgenoot wat juist ging over app ontwikkeling. Na het uitspreken van de vraag keken 2 hoopvolle ogen mij aan met de verwachting dat nu toch echt het verlossende antwoord binnen enkele seconden zou komen. "Nou dat is eigenlijk heel eenvoudig", begon ik. "Je hebt eigenlijk alleen een heel goed idee nodig, dat is alles...". Genoegzaam keek ik toe hoe deze halfbakken, nutteloze informatie werd geabsorbeerd. Vervolgens bleek uit de vervolgvraag hoe diep de behoefte zat om dit vraagstuk nu eindelijk eens ingevuld te krijgen; "En wat kost dat dan om zo'n app te maken?".
[Leon de Wildt]
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNatuurlijk is bovenstaande anekdote flauw en een beetje dubbelzinnig maar elke lezer van dit blogitem zal een dergelijke situatie weleens zijn tegengekomen in zijn of haar vakgebied. Er is geen succesformule en ik heb hem ook niet. Zou die er namelijk wel zijn dan had elk digitaal bureau wel een eigen 'Candy Crush' of 'Wordfeud' succesverhaal. Iedere marketeer wel een in eigen beheer ontwikkeld supergoed lopend A-merk waarvoor mensen bij de release van een nieuw product al dagen in de rij liggen. Kun je dan helemaal niks doen aan succes? Jazeker wel! Naast het eerder geopperde goede idee zul je je ook moeten houden aan de ongeschreven regels en wetten. Deze regels en wetten kun je grotendeels zelf googelen maar komen grotendeels ook voort uit ervaring. Oefening baart immers kunst en ervaring wellicht de grootste kans op succes. Maar nooit een zekerheid...
Wat die ongeschreven regels en wetten dan wel zijn? Wanneer het op een app aankomt kan ik daar vanuit eigen ervaring wel een aantal zaken over aanstippen;
Apple is iets anders dan Android en al helemaal anders dan Windows en/of BlackBerry.Dat is niks nieuws natuurlijk maar wees er goed van bewust; de verwachting van gebruikers is dus ook anders. Zo heeft Apple een hele andere interface als Android. Knopjes en functionaliteiten zitten bij beide systemen op andere posities. Dit lijkt een klein iets maar wanneer je bijvoorbeeld een app ontwikkeld voor dagelijks gebruik dan dien je hier goed rekening mee te houden. Je zult zien dat gebruikers een app eerder 'adopteren' wanneer je hier goed aandacht aan besteedt.
Maak een app niet mooier dan functioneel noodzakelijk is.Apps moeten lekker smoelen. We geven immers geen honderden euro's uit aan een smartphone om vervolgens met een lelijke app te gaan werken. Maar hoe mooi moet een app nu eigenlijk zijn, hoe belangrijk is schoonheid en waar moet je vervolgens rekening mee houden? Het mooiste voorbeeld geeft Apple zelf daarover binnen de 'iOS Human Interface Guidelines';
De oude draaischijf geeft een leuke ervaring wanneer je een telefoonnummer wilt draaien, vooral ook wanneer het bijpassende geluid wordt afgespeeld op het moment dat de schijf draait. Wanneer echter het doel van dit scherm is om dagelijks meerdere malen een nummer te draaien dan heb je op een gegeven moment wel genoeg van deze interface. Je zult je dus altijd goed moeten afvragen of de functionaliteit het nog wel wint van de schoonheid.
Een web-designer is geen app-designer.
En andersom overigens ook lang niet altijd. Een goede app-designer is zich bewust van op zijn minst de guidelines per platform maar verdiept zich ook in het gedrag van gebruikers binnen een app. Zaken als 'glossy' buttons en een fake leren look worden door een Android gebruiker als vreemd ervaren terwijl dit bij het huidige Apple iOS nog altijd hip is of op zijn minst geaccepteerd. Overigens is de verwachting dat in iOS 7 deze zaken juist gaan vervallen, dat terzijde.
Welk platform gebruikt jouw doelgroep?Je hoeft een app niet voor elk platform te ontwikkelen wanneer jouw doelgroep zich daar niet bevindt. Hoe je er achterkomt waar jouw doelgroep zich bevindt? Dit kan op meerdere manieren maar soms ook vrij eenvoudig. Via Google Analytics kun je onder het kopje 'mobiel' exact zien wat de verhouding tablets ten opzichte van smartphones is en ook welk besturingssysteem gebruikt wordt. Overigens moet je je dan wel afvragen of de bezoekers van jouw website ook daadwerkelijk de doelgroep zijn. In het geval van het uitbrengen van een game heb je bijvoorbeeld niets aan deze informatie.
Mocht je al met een nieuwsbrief werken dan kun je deze ook interactiever maken door mensen te laten aangeven of ze jouw app zouden gaan gebruiken. Vervolgens is ook te achterhalen via wat voor een device en/of besturingssysteem dit wordt aangegeven.
En zo zijn er nog veel meer zaken om rekening mee te houden. Het belangrijkste is natuurlijk om de focus duidelijk te houden. Wat en wie wil je met de app bereiken en let dan vooral ook op hoe men de app wil gaan gebruiken. Verzin geen onnodige features; mocht je een feature missen dan kun je deze altijd nog via een update toevoegen.
Oh ja, mocht iemand toch een succesformule hebben dan mag je me die altijd even faxen...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid