Overslaan en naar de inhoud gaan

Huismerkenfan heeft minder vertrouwen dan koper van A-merken

Zowel consumentenvertrouwen als het vertrouwen in de economie is bij een koper van winkelmerken veel lager dan bij een A-merkenfan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK en TIAS School for Business and Society. De auteurs, Ton Luijten, methodoloog bij GfK en Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TIAS, verdeelden consumenten op basis van hun consumentengedrag in 3 categorieën; een A-merkenfan, een winkelmerkenfan en ‘onbepaald’. Vervolgens lieten ze analyses los op de consumentengroepen.

related partner content for mobile comes here

Wat blijkt: Kopers van A-merken geven significant meer uit aan boodschappen dan de kopers van winkelmerken: het verschil is 930 euro per jaar. Het verschil wordt niet enkel verklaard door het feit dat huismerkenkopers goedkopere merken kopen; ze bezoeken ook goedkopere winkels. Daarnaast kopen winkelmerkenfans ook minder.

Bezuinigingsgedrag
‘De crisis van de afgelopen jaren heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. Oplopende werkloosheid en een achterblijvende loonontwikkeling leveren een druk op het besteedbaar inkomen. Dit geeft voor grote delen van de bevolking een noodzaak om het aankoopgedrag aan te passen, door bezuinigingen door te voeren’, aldus de auteurs Ton Luijten, methodoloog bij GfK en Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TIAS.

Dit bezuinigingsgedrag is ook te zien in het rondshoppen bij andere winkels. Een A-merkenfan is trouwer aan een winkel dan een consument die winkelmerken koopt. Bij winkelmerkenfans is het aspect prijs logischerwijs belangrijk. Ook kopers van A-merken vinden prijs het belangrijkste aspect, maar minder belangrijk dan de fans van winkelmerken. Ook het assortiment en service in een winkel bepaalt of ze daar hun boodschappen doen.

De analyses tonen aan dat de merken- en winkeltrouw dalende is. Consumenten worden prijsbewuster, bezoeken meer winkels en kopen in toenemende mate winkelmerken in plaats van A-merken. Winkelformules die niet beschikken over een sterke winkelmerkoperatie zullen deze ontwikkelingen duidelijk voelen. De voortdurende prijsaanbiedingen zullen deze ontwikkeling enkel versterken, aldus de onderzoekers.

Dit onderzoek is een voortzetting van het onderzoek ‘’ dat in mei 2014 werd gepubliceerd in het maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie.

Voor meer informatie, ook over de methodiek, verwijs ik naar de whitepaper die GfK en TIAS samen opstelden,  te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in