Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe bedrijf je marketing voor bedelaars?

De column van Tom de Bruyne van deze maand.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Stel dat ik je een briefing geef waarin ik je vraag om een oplossing te bedenken om bedelaars meer donaties te doen krijgen. Wat zou je doen?

related partner content for mobile comes here

Als je een reclamemaker bent, is de kans groot dat je met een campagne-idee zal komen waarin je bedelaars een gezicht en een verhaal geeft. Je campagnestrategie is er op gericht om donatiemotivatie te verhogen door empathie op te roepen.

Laatste richting

Wanneer je dezelfde briefing aan een gedragsontwerper geeft, dan is het verhogen van motivatie de laatste richting waarin hij het zal zoeken.

Gedragsontwerpers zoeken eerst of ze het gewenste gedrag makkelijk kunnen maken of het ongewenste gedrag moeilijker.

De meest voor de hand liggende manier is de donatievraag te vervangen door een makkelijkere of leukere vraag.

Geniaalste bedelaar

De geniaalste bedelaar die ik ooit ben tegenkwam is de man die een bord had waarop stond: ‘welke religie geeft het meest om de daklozen?’ Waarbij hij voor elke religie een donatiekommetje had staan. Het hoeft niet te verbazen dat de atheïsten per se wilden bewijzen dat ze beter waren dan de religies.

Een andere ingenieuze bedelaar had een vogeltje getraind om muntstukjes uit je hand te nemen, waardoor de donatievraag transformeerde in een kleine bijdrage voor een Facebookpost-waardige attractie.

‘Hot trigger’-moment

Gedragsontwerpers zijn altijd op zoek naar een ‘hot trigger’-moment: het moment waarop motivatie en gemak samenvallen, of het moment waarop niet toehappen moeilijker is dan dit wel te doen. Op YouTube staat een hilarisch filmpje van een bedelaar die door het raam van een geparkeerde auto om geld vraagt.

De dame in de auto geeft aan alleen maar creditcards bij te hebben, waarna hij doodleuk een mobiele pinmachine tevoorschijn tovert.  En de bedelaar die onlangs op mijn vakantie bij een verlaten waterval een ‘waterfall preservation donation box’ had gezet, kreeg van mij die dag de hoofdprijs.

De moraal: als je in de toekomst een gedragsbriefing krijgt, zoek altijd eerst naar hoe je het gedrag makkelijker en leuker kan maken, of ongewenst gedrag moeilijker. En denk daarna pas aan reclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in