Overslaan en naar de inhoud gaan

Van Zaman naar Yarina Bakiş: een merktransfer in 24 uur

Een unieke rebranding case in medialand.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De autoritaire Turkse president Erdogan kan slecht tegen kritiek. Hoge bomen dienen in zijn ogen met rust gelaten te worden. Dat weten ze in Turkije al een tijdje, want lang voordat er zelfs Duitse komieken tot de orde werden geroepen, heeft hij getracht de lokale media te muilkorven. Onder andere het kritische dagblad Zaman kreeg het flink te verduren.

related partner content for mobile comes here

Onder curatele

Dit mediabedrijf bezit de grootste krant van Turkije (650.000 kranten per dag). In oktober was er al een andere kritische krant onder curatele gesteld en veranderd in een spreekbuis van de regering en begin maart was Zaman aan de beurt. Op een vrijdagavond werd het gebouw door politie bezet, de hoofdredacteur ontslagen, het internetverkeer afgekapt en een bewindvoerder aangesteld. Als reden werd de link met de Gülun-beweging aangevoerd die door de Turkse regering als terroristische organisatie wordt aangemerkt. Einde Zaman zou je zeggen.

&;Zicht op morgen&;

Maar niets is minder waar. Die zaterdag bleef het stil, maar zondag verscheen er een plots nieuwe krant in de kiosk: – ‘Zicht op morgen’, gemaakt door Zaman-redacteuren. Vooruitlopend op de onvermijdelijke ingreep van Erdogan was de redactie in het geheim naar een andere locatie verplaatst en had alles in gereedheid gebracht voor een doorstart. Duizenden lovende Twitter-berichten onderschreven direct het succes.

Waarden behouden

In één dag was er een merk verdwenen en herboren. Ondanks de nieuwe naam heeft het merk zijn waarden behouden. Sterker nog, met deze actie zijn de merkwaarden alleen maar verder bevestigd. En dat terwijl de oude naam nog gewoon bestaat,  als voorspelbaar propagandaplatform van de regering, met waarden die haaks staan op het oude merk.  Een unieke rebranding-case, die, tot groot plezier van de redactie en de vele lezers, een doorn in het oog zal zijn van de overgevoelige president.  

Dus ondernemers en marketeers opgelet, de redacteuren van de oude Zaman hebben ons een goede les geleerd: houd de marktontwikkelingen scherp in de gaten, bereid jezelf zorgvuldig voor en, als de tijd rijp is, boldly go.

Good luck Yarina Bakis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in