Susan Duinhoven (Sanoma): ‘De media zijn hun eigen grootste vijand’
Sinds kort heeft Susan Duinhoven een appartement in het centrum van Helsinki, op loopafstand van het hoofdkantoor van Sanoma. Een ander land, een andere omgeving, maar het bevalt haar ‘tegen haar verwachting in’ goed in Finland. Uiteindelijk is het dezelfde business: media. Drie jaar geleden werd ze ceo bij Wegener dat onder haar hoede in 2015 definitief verkocht werd aan De Persgroep.
Duinhoven zat al in de raad van commissarissen van Sanoma voordat ze in oktober 2015 benoemd werd tot ceo van het concern, als opvolgster van Harri-Pekka Kaukonen. Ze had dus al gezien hoe het mediabedrijf ervoor stond. Ze had ook wel wat tijd over om zich erin te verdiepen na haar vertrek als bij Wegener.
‘Sanoma in Nederland kende ik goed, maar de Finse tak helemaal niet. Het is ook wel een heel ander bedrijf dan Sanoma in Hoofddorp. In Nederland is het magazines en televisie, in Finland is het eigenlijk een krantenbedrijf met twee heel grote titels. Het dagblad Helsingin Sanomat heeft bijvoorbeeld 350.000 abonnees en de markt daar is een derde van de omvang van die in Nederland. Dat geeft wel een schaal aan. Maar je gaat Finland en Nederland in eerste instantie toch al snel vergelijken en dat moet je niet doen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid