Dit is deel IV van een vierluik naar aanleiding van de Grote Marketing Enquête 2019
Premium
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Scherpe en harde constatering, Mark. Het is natuurlijk bedenkelijk dat het tot deze situatie heeft moeten komen. In de praktijk zie ik daarvoor een aantal oorzaken:
Het technologisch landschap is ondoorzichtiger geworden. Bijv. DMP’s die zichzelf als CDP’s verkopen. En teveel vertrouwen van bedrijven op de mooie blauwe ogen van de tech vendors.
DMP’s (traditioneel gericht op optimaliseren online advertising), bijvoorbeeld, verkopen zichzelf als CDP’s (traditioneel gericht op het creëren van een 360 graden klantprofiel op basis van 1st party data)
Er wordt niet geïnvesteerd in groei. Er is wel budget voor een eerste implementatie, maar niet voor doorontwikkeling in hetzelfde budgetjaar. Dat voelt als ‘een beetje zwanger’. En penny wise, pound foolish.
Bedrijven lijken het lastig te vinden om na de eerste implementatie op eigen kracht door te ontwikkelen, waardoor investering per definitie een dure worden.
Technologie wordt aangekocht met de WHY in het achterhoofd (customer experience) maar het antwoord op de HOW (de strategisch roadmap) ontbreekt vaak.
Klanten laten zich verleiden tot multi-license deals door de korting die wordt geboden. Vervolgens ligt het grootste deel van die licenties op de plank.
En last but not least: de uitdaging om datasilo’s af te breken. Waar een centraal klantprofiel o.b.v. een CDP uitkomst zou bieden.
Een investering in externe hulp om die strategische roadmap te maken en te begeleiden bij implementatie gaat zich altijd terugverdienen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidScherpe en harde constatering, Mark. Het is natuurlijk bedenkelijk dat het tot deze situatie heeft moeten komen. In de praktijk zie ik daarvoor een aantal oorzaken:
Het technologisch landschap is ondoorzichtiger geworden. Bijv. DMP’s die zichzelf als CDP’s verkopen. En teveel vertrouwen van bedrijven op de mooie blauwe ogen van de tech vendors.
DMP’s (traditioneel gericht op optimaliseren online advertising), bijvoorbeeld, verkopen zichzelf als CDP’s (traditioneel gericht op het creëren van een 360 graden klantprofiel op basis van 1st party data)
Er wordt niet geïnvesteerd in groei. Er is wel budget voor een eerste implementatie, maar niet voor doorontwikkeling in hetzelfde budgetjaar. Dat voelt als ‘een beetje zwanger’. En penny wise, pound foolish.
Bedrijven lijken het lastig te vinden om na de eerste implementatie op eigen kracht door te ontwikkelen, waardoor investering per definitie een dure worden.
Technologie wordt aangekocht met de WHY in het achterhoofd (customer experience) maar het antwoord op de HOW (de strategisch roadmap) ontbreekt vaak.
Klanten laten zich verleiden tot multi-license deals door de korting die wordt geboden. Vervolgens ligt het grootste deel van die licenties op de plank.
En last but not least: de uitdaging om datasilo’s af te breken. Waar een centraal klantprofiel o.b.v. een CDP uitkomst zou bieden.
Een investering in externe hulp om die strategische roadmap te maken en te begeleiden bij implementatie gaat zich altijd terugverdienen.