Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Het is tijd om te kwantificeren wat al die digitale investeringen opleveren in keiharde euro's’

Innovatie staat onder druk, zo blijkt uit de Grote Marketing Enquête. Mark Appel (Exact Software) geeft achtergrond.
Mark Appel
Mark Appel
© Exact Software
Mark Appel
Mark Appel
© Exact Software

Dit is deel IV van een vierluik naar aanleiding van de Grote Marketing Enquête 2019

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Gerben Busch

Scherpe en harde constatering, Mark. Het is natuurlijk bedenkelijk dat het tot deze situatie heeft moeten komen. In de praktijk zie ik daarvoor een aantal oorzaken:

Het technologisch landschap is ondoorzichtiger geworden. Bijv. DMP’s die zichzelf als CDP’s verkopen. En teveel vertrouwen van bedrijven op de mooie blauwe ogen van de tech vendors.

DMP’s (traditioneel gericht op optimaliseren online advertising), bijvoorbeeld, verkopen zichzelf als CDP’s (traditioneel gericht op het creëren van een 360 graden klantprofiel op basis van 1st party data)


Er wordt niet geïnvesteerd in groei. Er is wel budget voor een eerste implementatie, maar niet voor doorontwikkeling in hetzelfde budgetjaar. Dat voelt als ‘een beetje zwanger’. En penny wise, pound foolish.


Bedrijven lijken het lastig te vinden om na de eerste implementatie op eigen kracht door te ontwikkelen, waardoor investering per definitie een dure worden.


Technologie wordt aangekocht met de WHY in het achterhoofd (customer experience) maar het antwoord op de HOW (de strategisch roadmap) ontbreekt vaak.


Klanten laten zich verleiden tot multi-license deals door de korting die wordt geboden. Vervolgens ligt het grootste deel van die licenties op de plank.


En last but not least: de uitdaging om datasilo’s af te breken. Waar een centraal klantprofiel o.b.v. een CDP uitkomst zou bieden.


Een investering in externe hulp om die strategische roadmap te maken en te begeleiden bij implementatie gaat zich altijd terugverdienen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in