Overslaan en naar de inhoud gaan

'Hema onmisbaar voor 75% van de Nederlanders'

Bol.com is sterke stijger. En het gaat beter met SBS. Dit blijkt uit onderzoek van EURIB.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hema is door consumenten voor het zevende jaar op rij verkozen tot ‘het meest onmisbare merk van Nederland’.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit de EURIB Top-100 Onmisbare Merken, een jaarlijks onderzoek van EURIB/ European Institute for Brand management.

De topdrie onmisbare merken 2014 bestaat uit:

1. Hema

2. Bol.com

3. Kruidvat

Hema staat dit jaar voor de zevende keer op rij op nummer 1. Hoewel deze retailketen last had van de recessie en ‘nieuwe’ concurrenten zoals Action, Big Bazar en Primark, scoort Hema nog steeds hoog: een onmisbaarheidscore van 75 procent.

Bol.com

De onmisbaarheidsscore  van Bol.com steeg van 59 procent vorig jaar naar naar 70 procent nu. Kruidvat scoort 68 procent, Etos 37 procent en DA 26 procent.

Eurib noemt iDeal een bijzonder merk in de lijst, die de vijfde plek 5 staat met een onmisbaarheidscore van 67 procent.

‘Bijzonder omdat het een zeer functioneel merk is én bijzonder omdat dit het enige merk in de financiële sector is dat zo hoog scoort.’

Action en Blokker

Action stijgt van 44 naar 58 procent. Blokker daalt van 61 procent naar 58 procent. Eurib: ‘Als gevestigd merk heeft Blokker moeite een eigentijds gevoel uit te stralen. Voor het eerst sinds 2008 staat dit merk niet meer in de top10’.

Banken

De onmisbaarheidscore van Rabobank daalt naar 41 procent (2013: 46 procent). Eurib vermoedt vanwege de Libor-affaire. ING, een bank die nu minder zichtbaar adverteert, daalt qua onmisbaarheid naar 36 procent (vorig jaar 41 procent). Bij de overige banken laat de onmisbaarheidscore te wensen over, meent het merkenadviesbureau. ABN Amro, SNS en Triodos komen niet voor in de top100.

Tv-zenders

De hoogstscorende tv-zender is Nederland 1 (NPO 1) met een onmisbaarheidscore van 54 procent; de laagstscorende zender RTL 8 (17 procent).

De publieke omroep scoort structureel hoger dan de commerciële zenders.

Eurib zette de zenders in een grafiek:

In onderstaande figuur zijn de gemiddelde onmisbaarheidscores voor de publieke omroep (blauwe lijn: Nederland 1, 2 en 3), de RTL-zenders (rode lijn: RTL 4, 5, 7 en 8) en de SBS-zenders (groene lijn: SBS 6, Net 5 en Veronica) weergegeven.

De commerciële zenders zitten dit jaar wel weer in de lift. Met name SBS heeft zich ‘herpakt’; dit is niet alleen toe te schrijven aan SBS 6 en het tv-programma Utopia, maar ook Net 5 en Veronica stijgen qua onmisbaarheidscore.

Bij RTL droeg RTL Late Night met Humberto Tan bij aan de hogere score, aldus Eurib. Maar ook de totale make-over voor het RTL4-nieuws die begin mei werd doorgevoerd (studio-inrichting, huisstijl, logo en tune), gaf een positieve impuls.

Het onderzoek EURIB Top-100 Onmisbare Merken 2014 vond plaats onder ruim 1.000 consumenten in juni 2014. Er zijn 1.446 merken meegenomen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in