Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruiker ervaart overvloed internet als voordeel

Online gebruikers ervaren de 'information overload' op internet eerder als een voordeel dan als een nadeel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internet is meer het domein van onbegrensde mogelijkheden, een zee aan informatie, vermaak en handige toepassingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Synovate. Het bureau wilde bekijken hoe internet gebruikt wordt, niet door adverteerders, maar door gewone gebruikers. Niet in hun rol van consument van merken en producten, niet als doelgroep, maar als mensen voor wie internet een plaats heeft in hun dagelijks leven.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek dat representatief is voor alle Nederlanders op internet blijkt dat zij al meer dan 32 uur online zijn, waarvan ongeveer een uur per week online besteedt wordt aan het zoeken naar productspecifieke informatie. 83 Pct van alle Nederlandse internetters heeft dit in de afgelopen maand gedaan. Ruim een derde bezoekt sites van merken of fabrikanten in hun zoektocht naar productinformatie. De sociale netwerken, inclusief forums en Twitter wordt door een kwart ingezet bij de zoektocht naar productinformatie.
Hoewel internet wordt ervaren als domein van onbegrensde mogelijkheden, staakt 70 pct regelmatig de zoektocht omdat het te lang duurt om de juiste informatie te vinden. Veel consumenten proberen later opnieuw de informatie online te zoeken, alhoewel jongeren na een mislukte zoektocht de informatie overwegend verder offline gaan zoeken: bij vrienden en kennissen.

De aantrekkelijke kant van het zoeken naar informatie op internet wordt versterkt doordat internet altijd beschikbaar is. De honger naar nieuws en vermaak kan op ieder moment gestild worden. Een onbegrensde hoeveelheid informatie staat hier 24 uur per dag klaar. Bij een groot deel van het surf- en zoekgedrag maakt het de gebruikers niet zo veel uit wie de informatie beschikbaar stelt; of het nu particuliere gebruikers zijn of machtige instituties, zo lang men maar vindt wat men zoekt. De macht van de klassieke bronnen is doorbroken.

Het karakter van internet zorgt ervoor dat de gebruiker zich machtig en onafhankelijk voelt. Het voelt een beetje alsof de wereld onder handbereik ligt. Gebruikers zijn niet van ‘autoriteiten’ afhankelijk voor informatie. Wel zijn internetters gewend geraakt aan 24/7 dienstverlening en eisen ze volledige transparantie van bedrijven, aldus Synovate.

De onderzoekers concluderen dat het voor merken van belang is aan te sluiten bij het gevoel van onafhankelijkheid dat het gebruik van internet met zich mee brengt. Het fenomeen captive audience is feitelijk afwezig, en men wil ook niet via trucjes als zodanig behandeld worden. Het pushen van je merk of boodschap zonder dat men er om gevraagd heeft, leidt tot afkeer bij de gebruikers.

Meer over dit onderzoek tijdens het congres op 27 april.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in