Gebruiker ervaart overvloed internet als voordeel


Internet is meer het domein van onbegrensde mogelijkheden, een zee aan informatie, vermaak en handige toepassingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Synovate. Het bureau wilde bekijken hoe internet gebruikt wordt, niet door adverteerders, maar door gewone gebruikers. Niet in hun rol van consument van merken en producten, niet als doelgroep, maar als mensen voor wie internet een plaats heeft in hun dagelijks leven.
Uit onderzoek dat representatief is voor alle Nederlanders op internet blijkt dat zij al meer dan 32 uur online zijn, waarvan ongeveer een uur per week online besteedt wordt aan het zoeken naar productspecifieke informatie. 83 Pct van alle Nederlandse internetters heeft dit in de afgelopen maand gedaan. Ruim een derde bezoekt sites van merken of fabrikanten in hun zoektocht naar productinformatie. De sociale netwerken, inclusief forums en Twitter wordt door een kwart ingezet bij de zoektocht naar productinformatie.
Hoewel internet wordt ervaren als domein van onbegrensde mogelijkheden, staakt 70 pct regelmatig de zoektocht omdat het te lang duurt om de juiste informatie te vinden. Veel consumenten proberen later opnieuw de informatie online te zoeken, alhoewel jongeren na een mislukte zoektocht de informatie overwegend verder offline gaan zoeken: bij vrienden en kennissen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe aantrekkelijke kant van het zoeken naar informatie op internet wordt versterkt doordat internet altijd beschikbaar is. De honger naar nieuws en vermaak kan op ieder moment gestild worden. Een onbegrensde hoeveelheid informatie staat hier 24 uur per dag klaar. Bij een groot deel van het surf- en zoekgedrag maakt het de gebruikers niet zo veel uit wie de informatie beschikbaar stelt; of het nu particuliere gebruikers zijn of machtige instituties, zo lang men maar vindt wat men zoekt. De macht van de klassieke bronnen is doorbroken.
Het karakter van internet zorgt ervoor dat de gebruiker zich machtig en onafhankelijk voelt. Het voelt een beetje alsof de wereld onder handbereik ligt. Gebruikers zijn niet van ‘autoriteiten’ afhankelijk voor informatie. Wel zijn internetters gewend geraakt aan 24/7 dienstverlening en eisen ze volledige transparantie van bedrijven, aldus Synovate.
De onderzoekers concluderen dat het voor merken van belang is aan te sluiten bij het gevoel van onafhankelijkheid dat het gebruik van internet met zich mee brengt. Het fenomeen captive audience is feitelijk afwezig, en men wil ook niet via trucjes als zodanig behandeld worden. Het pushen van je merk of boodschap zonder dat men er om gevraagd heeft, leidt tot afkeer bij de gebruikers.
Meer over dit onderzoek tijdens het congres ‘Digitaal Willen We Allemaal’ op 27 april.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid