Overslaan en naar de inhoud gaan

Europeanen vinden milieu belangrijk

Uit een Eurobarometer-onderzoek van de Europese Unie blijkt Europeanen zich steeds sterker bewust zijn van de rol die het milieu in hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit een van de Europese Unie blijkt Europeanen zich steeds sterker bewust zijn van de rol die het milieu in hun dagelijks leven speelt. Meer dan 95 procent van hen vindt milieubescherming belangrijk.

related partner content for mobile comes here

Ongeveer 80 procent is er ook van overtuigd dat het milieu van invloed is op hun levenskwaliteit en dat er voor de individuele burger een rol is weggelegd bij de bescherming ervan. Klimaatverandering staat bovenaan de lijst van milieu-aandachtspunten van de Europeanen, gevolgd door verontreiniging en door de mens veroorzaakte milieurampen.

Europeanen maken zich vooral zorgen over klimaatverandering, water- en luchtverontreiniging, door de mens veroorzaakte milieurampen en het gebruik van chemische stoffen in courante ge- en verbruiksgoederen, staat een meerderheid ook wantrouwig tegenover het gebruik van genetisch gemodificeerde organismen (GGO's) in de landbouw. Zo'n 58 procent van de Europese burgers geeft aan ongerust te zijn over de toepassing van GGO's, terwijl 21 procent er voorstander van is.

Best bereid
Er is volgens de onderzoekers een opvallend grote bereidheid om milieuvriendelijke producten te kopen. Ongeveer drie vierde van de Europeanen verklaart zich daartoe bereid, zelfs als dit betekent dat ze dan een iets hogere prijs moeten betalen. Maar: gemiddeld 17 procent van de Europeanen zegt de afgelopen maand milieuvriendelijke producten te hebben gekocht. Dat betekent dat bijna 60 procent van de Europese bevolking wel positief staat tegenover een overschakeling op groene producten, maar nog niet de daad bij het woord heeft gevoegd. De meeste Europeanen (52 procent) achten zichzelf in staat een echt milieuvriendelijk product te herkennen op basis van de etikettering.

Op de vraag of milieubescherming wordt gezien als een hinderpaal voor goede economische prestaties dan wel als een stimulans tot innovatie, antwoordt bijna twee derde van de Europeanen (63 procent) dat de bescherming van het milieu eerder een prikkel vormt voor innovatie en slechts 16 procent dat zij de economische ontwikkeling eerder belemmert.

Verder vindt 64 procent van de Europeanen dat de bescherming van het milieu belangrijker is dan bescherming van de concurrentiekracht, terwijl 18 procent het concurrentievermogen belangrijker acht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in