Europeanen vinden milieu belangrijk


Uit een Eurobarometer-onderzoek van de Europese Unie blijkt Europeanen zich steeds sterker bewust zijn van de rol die het milieu in hun dagelijks leven speelt. Meer dan 95 procent van hen vindt milieubescherming belangrijk.
Ongeveer 80 procent is er ook van overtuigd dat het milieu van invloed is op hun levenskwaliteit en dat er voor de individuele burger een rol is weggelegd bij de bescherming ervan. Klimaatverandering staat bovenaan de lijst van milieu-aandachtspunten van de Europeanen, gevolgd door verontreiniging en door de mens veroorzaakte milieurampen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEuropeanen maken zich vooral zorgen over klimaatverandering, water- en luchtverontreiniging, door de mens veroorzaakte milieurampen en het gebruik van chemische stoffen in courante ge- en verbruiksgoederen, staat een meerderheid ook wantrouwig tegenover het gebruik van genetisch gemodificeerde organismen (GGO's) in de landbouw. Zo'n 58 procent van de Europese burgers geeft aan ongerust te zijn over de toepassing van GGO's, terwijl 21 procent er voorstander van is.
Best bereid
Er is volgens de onderzoekers een opvallend grote bereidheid om milieuvriendelijke producten te kopen. Ongeveer drie vierde van de Europeanen verklaart zich daartoe bereid, zelfs als dit betekent dat ze dan een iets hogere prijs moeten betalen. Maar: gemiddeld 17 procent van de Europeanen zegt de afgelopen maand milieuvriendelijke producten te hebben gekocht. Dat betekent dat bijna 60 procent van de Europese bevolking wel positief staat tegenover een overschakeling op groene producten, maar nog niet de daad bij het woord heeft gevoegd. De meeste Europeanen (52 procent) achten zichzelf in staat een echt milieuvriendelijk product te herkennen op basis van de etikettering.
Op de vraag of milieubescherming wordt gezien als een hinderpaal voor goede economische prestaties dan wel als een stimulans tot innovatie, antwoordt bijna twee derde van de Europeanen (63 procent) dat de bescherming van het milieu eerder een prikkel vormt voor innovatie en slechts 16 procent dat zij de economische ontwikkeling eerder belemmert.
Verder vindt 64 procent van de Europeanen dat de bescherming van het milieu belangrijker is dan bescherming van de concurrentiekracht, terwijl 18 procent het concurrentievermogen belangrijker acht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid