Overslaan en naar de inhoud gaan

Discord zette zich jarenlang af tegen advertenties, maar kiest nu voor het geld

Het gamechatplatform introduceert deze week reclames van gameontwikkelaars. Gebruikers kunnen cadeaus verdienen door taken uit te voeren.
https://support.discord.com/hc/nl/articles/360023968311-Server-Discovery
© Discord
https://support.discord.com/hc/nl/articles/360023968311-Server-Discovery
© Discord

Discord, een populair online platform om games te streamen en (tegelijkertijd) te praten met anderen, geeft zijn jarenlange strijd tegen advertenties als verdienmodel op. De gratis dienst, gestart in 2015, riep via zijn ceo jarenlang niet afhankelijk te willen worden van een reclamestrategie zoals Facebook, Instagram en TikTok die hanteren. Namelijk door gebruikers allerlei reclames voor te schotelen en zo (veel) geld te verdienen. Maar na jaren met een alternatief verdienmodel te werken, moet Discord concluderen dat die weg inslaan de beste keuze lijkt.

related partner content for mobile comes here

Advertentiemodel

De ruim tweehonderd miljoen maandelijkse Discord-gebruikers kunnen vanaf deze week reclames verwachten in een linkerhoek van hun scherm, zegt een Discord-topman in gesprek met The Wall Street Journal. De advertenties zijn gepersonaliseerd, al kunnen gebruikers in de instellingen aangeven dat ze deels niet-gepersonaliseerde advertenties willen zien. De reclames heten Sponsored Quests en zijn niet uit te schakelen of af te kopen. Volgens Discord kunnen gameontwikkelaars de advertenties personaliseren op het gamebedrag, de leeftijd en de locatie van de gebruiker.

Discord zegt dat de reclames relevant worden omdat ze afkomstig zijn van videogameontwikkelaars. Gebruikers kunnen nog onbekende cadeaus verdienen door taken in een game(advertentie) uit te voeren terwijl vrienden meekijken - uiteraard op Discord. Het platform belooft adverteerders zo een groter advertentiebereik, en kiest hiermee een andere strategie dan onder meer TikTok en YouTube. Op die platformen kijkt de gebruiker een reclame uit of is de reclame soms direct over te slaan. Het valt te bezien of Discord-gebruikers - die gewend zijn aan een reclamevrije dienst - te porren zijn voor het uitvoeren van taken terwijl hun vrienden meekijken.

Alternatief verdienmodel slaat onvoldoende aan

De afgelopen jaren leunde Discord op het aanbieden van abonnementen die gebruikers meer functies geven. Die abonnementen kosten een paar tot tien dollar per maand. Hoeveel gebruikers betalen voor een abonnement is niet bekend. Vorig jaar bedroeg de omzet van Discord zeshonderd miljoen dollar, zegt een anonieme bron tegen The Wall Street Journal. Flink meer dan voor de coronapandemie, maar voor Discord geen reden tot juichen. Het platform ontsloeg in januari zeventien procent van zijn personeel. Nu zoekt het bedrijf naar minimaal twaalf nieuwe medewerkers voor zijn advertentietak, schrijft de zakenkrant. 

Discord haalde in 2021 nog vijfhonderd miljoen dollar groeigeld op, en werd destijds gewaardeerd op vijftien miljard dollar. Het bedrijf lijkt al jaren na te denken over een beursgang, maar of en zo ja wanneer die komt is nog niet bekend. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in