Deurwijzer tegen colporteurs is te onbekend
Slechts 3 procent van de Nederlanders kent de Deurwijzer, terwijl bijna 90 procent van de bevolking zich stoort aan colportage en telemarketing.
Het bel-me-nietregister, dat eind vorig jaar is ingesteld, werkt volgens de onderzoekers wel goed. De wetenschappers hebben onder ruim 1900 Nederlanders gepeild of maatregelen tegen ongevraagde verkoop aan huis helpen. De onderzoekers vinden dat de overheid snel strenge maatregelen tegen agressieve colporteurs moet nemen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaTwee op de drie Nederlanders hebben zich ingeschreven bij het bel-me-niet register. Het helpt, maar nog niet helemaal: bijna driekwart van de ingeschreven mensen is in het afgelopen halfjaar nog wel gebeld en ruim 17 procent zelfs nog regelmatig. Het onderzoek wijst uit dat 85 procent van de mensen ook het bellen voor goede doelen als storend ervaart.
Colportage aan de voordeur komt de laatste jaren weer vaker voor. De Tilburgse onderzoekers hebben echter geen direct verband gevonden met het bel-me-niet register, ondanks veel beweringen daarover. Ook is niet aangetoond dat ouderen vaker het slachtoffer van direct marketing worden. Zij zijn juist argwanender en doen minder snel de deur open. Mensen boven de 65 jaar gaan ook minder vaak dan jongeren in op telefonische aanbiedingen.
Bijna een derde van de Nederlanders (30 procent) voelt zich niet voldoende beschermd tegen colporteurs. Leenheer ziet niet veel heil in het instellen van een bel-niet-aanregister, zoals is geopperd. “Dat is inefficiënt en moeilijk te handhaven. Beter is het wetgeving te maken tegen de kleine groep onbetrouwbare colporteurs, die het voor de rest verpest.' (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid