‘Meerderheid communicatieprofessionals ziet rol groeien dankzij crisis’
72% van de communicatieprofessionals meent dat communicatie en dus hun eigen rol belangrijker is geworden sinds de economische crisis. Daarnaast blijkt dat vakgenoten een sterk toenemende rol zien voor online media terwijl ze toegeven de basis hiervoor nog niet te hebben gelegd. Dat blijkt uit de jaarlijkse Europese Communicatie Monitor van The European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) en de Europse organisatie van communicatie directeuren EACD.(zie ook poll homepage rechterkolom)
Dit internationale onderzoek wordt voor het vierde jaar uitgevoerd in samenwerking met het tijdschrift Communication Director en Grayling. In totaal namen 1955 communicatieprofessionals aan deel uit 46 landen. Hierna enkele opmerkelijke bevindingen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Het merendeel van de respondenten vindt dat communicatie bij de organisaties voor wie ze werken belangrijker is geworden sinds de economische crisis. Toch beweert slechts 22 procent hierdoor een groter budget te hebben gekregen, terwijl 37 procent het budget zelfs meer dan gemiddels zag krimpen.
Uit het onderzoek blijkt dat een duidelijke focus op het verbinden van communicatieactiviteiten met andere bedrijfsprocessen – naast het bouwen aan beeldvorming en reputatiemanagement – ertoe leidt dat er meer budget vrijkomt voor communicatie.
De meerderheid (69%) van de ondervraagde communicatieprofessionals is over het algemeen tevreden met hun werk. Er zijn wel landelijke verschillen met uitschieters in tevredenheid in Oost-Europa (75 %) en in ontevredenheid in Zuid-Europa (57% ). Public relations wordt als een aantrekkelijk vakgebied beschouwd vanwege de diversiteit van het werk en de waardering door superieuren. De bestendigheid van de baan, salarissen en carrièremogelijkheden worden beperkt genoemd.
Een krappe helft (45 %) van de ondervraagden denkt dat online communities belangrijke kanalen zijn voor de hedendaagse communicatieprofessional, terwijl 26 procent dat meent voor Twitter en 17 procent voor Wiki’s. De ondervraagden zijn gemiddeld zeer positief over de toekomst van social media platforms, vooral van online video wordt nog veel verwacht. Al worden social media belangrijk geacht, toch is slechts een minderheid van de respondenten met social media richtlijnen.
Bekijk alle resultaten op www.communicationmonitor.eu
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid