‘De senior’ bestaat niet
De wereld is niet zwart, is niet wit, maar bestaat uit miljoenen kleuren en tinten. Zo is het ook met het gedrag van consumenten. Toch is klassiek segmenteren nog steeds de basis van veel marketinggedrag. Vrouwen denken dit, mannen denken dat. Jongeren doen zus, ouderen doen zo. Fout! Eigenlijk mag leeftijd, de klassieke segmentatievariabele, helemaal niet als zodanig gebruikt worden.
Maar dat gebeurt wel. Met als gevolg dat als aanbieders zich al op senioren richten, ze deze doelgroep als een homogene groep beschouwen en aanspreken. Waarom? Als mensen van elkaar verschillen, verschillen oudere mensen toch ook van elkaar?
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Nog maar even wat feiten over het gedrag van senioren. Ze beschikken over 80% van de koopkracht van alle consumenten wereldwijd. Veel senioren gaan vier tot zes keer per jaar op vakantie, al hebben de reisgidsen het nog steeds over ‘de’ zomervakantie, en ‘de’ wintervakantie. Als ze een nieuwe mobiele telefoon willen kopen, is prijs vaak geen issue; beslissend voor de koop is het gedrag en de uitleg van de verkoper.
En als ze worden aangesproken als babyboomers of senioren, gaan ze daar schouderophalend aan voorbij. Ze voelen zich simpelweg niet aangesproken.
Bron: admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid