Overslaan en naar de inhoud gaan

‘De senior’ bestaat niet

Klassiek segmenteren redeneert vanuit foute uitgangspunten. Het gedrag van ‘de senioren’ bestaat niet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De wereld is niet zwart, is niet wit, maar bestaat uit miljoenen kleuren en tinten. Zo is het ook met het gedrag van consumenten. Toch is klassiek segmenteren nog steeds de basis van veel marketinggedrag. Vrouwen denken dit, mannen denken dat. Jongeren doen zus, ouderen doen zo. Fout! Eigenlijk mag leeftijd, de klassieke segmentatievariabele, helemaal niet als zodanig gebruikt worden.

related partner content for mobile comes here

Maar dat gebeurt wel. Met als gevolg dat als aanbieders zich al op senioren richten, ze deze doelgroep als een homogene groep beschouwen en aanspreken. Waarom? Als mensen van elkaar verschillen, verschillen oudere mensen toch ook van elkaar?

Nog maar even wat feiten over het gedrag van senioren. Ze beschikken over 80% van de koopkracht van alle consumenten wereldwijd. Veel senioren gaan vier tot zes keer per jaar op vakantie, al hebben de reisgidsen het nog steeds over ‘de’ zomervakantie, en ‘de’ wintervakantie. Als ze een nieuwe mobiele telefoon willen kopen, is prijs vaak geen issue; beslissend voor de koop is het gedrag en de uitleg van de verkoper.
En als ze worden aangesproken als babyboomers of senioren, gaan ze daar schouderophalend aan voorbij. Ze voelen zich simpelweg niet aangesproken.

Bron: admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in