De NS als mediabedrijf
De deal van De Pers met de NS zette me aan het denken over de toekomst en mogelijkheden van laatstgenoemde. De Pers mag voor EUR 1,2 miljoen de krant in bakken plaatsen en uitdelen op de stations (en volgens mij is dat op een beperkt aantal stations). Metro en Spits doen dat al jaren, ongetwijfeld voor lagere bedragen (ben trouwens benieuwd naar die contracten), maar ook voor hen zullen de kosten rap opgetrokken worden.
Zoals velen al voorspellen komt er vast ook nog een vierde gratis krant die ook via de stations verspreid gaat worden. Kassa voor NS dus! Schatting: minimaal 5-10 miljoen extra per jaar. Kosten NS: weinig. Meer dan 1 miljoen reizigers per dag zijn een interessante doelgroep voor bedrijven. De NS is een zeer interessant medium, dat veel media mogelijkheden biedt.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuMedia, want behalve de kranten is er video. Op Utrecht CS staan al videowalls waar commercials (en nieuws) uitgezonden worden. Het zal niet lang duren, voordat dit netwerk uitgerold wordt naar de andere grote steden. De NS ontvangt de adverteerders met open armen.
Op een business die relatief marginaal is (jaarcijfers 2005: netto bedrijfsresultaat EUR 219 miljoen op totale omzet van een kleine EUR 3,5 miljard), vanwege het hoge kostenniveau, bieden deze media-activiteiten een interessant (lees: winstgevend) perspectief voor de NS. En dan hebben ze ook nog de horecazaken La Place en Het Station en andere winkels met tal van communicatiemogelijkheden met de doelgroep.
Na enig gespeur op de website van de NS, lees ik dat ze deze ontwikkeling al in hun visie op 2020 ('Vrij om te bewegen') beschrijven: "de stations worden multifunctionele reis- en verblijflocaties waar je kunt winkelen, recreëren, werken en wonen". En in multifunctionele locaties lees ik dan direct multimediale platforms waar je een hele dag vermaakt kunt worden.
De doelstellingen zijn dus wel duidelijk. De NS gaat haar bereik uitbuiten en steeds meer winst halen uit andere dan vervoersactiviteiten. Meer dan 1 miljoen reizigers per dag is een publiek waar menig tv-zender (ok, die link was makkelijk) jaloers op zou zijn. Die laat je toch niet door de vingers glippen?
In Beijing (zie foto) houden ze in ieder geval wel van een beetje commercie:-)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid