Overslaan en naar de inhoud gaan

De NS als mediabedrijf

De deal van De Pers met de NS zette me aan het denken over de toekomst en mogelijkheden van laatstgenoemde. De Pers mag voor EUR 1,2…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De deal van met de NS zette me aan het denken over de toekomst en mogelijkheden van laatstgenoemde. De Pers mag voor EUR 1,2 miljoen de krant in bakken plaatsen en uitdelen op de stations (en volgens mij is dat op een beperkt aantal stations). Metro en Spits doen dat al jaren, ongetwijfeld voor lagere bedragen (ben trouwens benieuwd naar die contracten), maar ook voor hen zullen de kosten rap opgetrokken worden.

related partner content for mobile comes here

Zoals velen al voorspellen komt er vast ook nog een vierde gratis krant die ook via de stations verspreid gaat worden. Kassa voor NS dus! Schatting: minimaal 5-10 miljoen extra per jaar. Kosten NS: weinig. Meer dan 1 miljoen reizigers per dag zijn een interessante doelgroep voor bedrijven. De NS is een zeer interessant medium, dat veel media mogelijkheden biedt.

Media, want behalve de kranten is er video. Op Utrecht CS staan al videowalls waar commercials (en nieuws) uitgezonden worden. Het zal niet lang duren, voordat dit netwerk uitgerold wordt naar de andere grote steden. De NS ontvangt de adverteerders met open armen.

Op een business die relatief marginaal is (: netto bedrijfsresultaat EUR 219 miljoen op totale omzet van een kleine EUR 3,5 miljard), vanwege het hoge kostenniveau, bieden deze media-activiteiten een interessant (lees: winstgevend) perspectief voor de NS. En dan hebben ze ook nog de horecazaken La Place en Het Station en andere winkels met tal van communicatiemogelijkheden met de doelgroep.

Na enig gespeur op de website van de NS, lees ik dat ze deze ontwikkeling al in hun ('Vrij om te bewegen') beschrijven: "de stations worden multifunctionele reis- en verblijflocaties waar je kunt winkelen, recreëren, werken en wonen". En in multifunctionele locaties lees ik dan direct multimediale platforms waar je een hele dag vermaakt kunt worden.

De doelstellingen zijn dus wel duidelijk. De NS gaat haar bereik uitbuiten en steeds meer winst halen uit andere dan vervoersactiviteiten. Meer dan 1 miljoen reizigers per dag is een publiek waar menig (ok, die link was makkelijk) jaloers op zou zijn. Die laat je toch niet door de vingers glippen?

In Beijing (zie foto) houden ze in ieder geval wel van een beetje commercie:-)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in