Datamining in MKB: ad hoc en in Excel
De datamining werkgroep stuurde een survey naar PIM leden en een Cendris bestand van marketeers, hoofden verkoop en IT/commercieel directeuren, een bestand van totaal 3748 adressen. Er kwamen 152 ingevulde enquêtes terug (4,1 %) waarvan 14% afkomstig van PIM leden. Er was een oververtegenwoordiging van kleine bedrijven (52% tot 1000 klanten) en zakelijke dienstverlening (39%).
Maar liefst 40% van de respondenten doet helemaal niet aan datamining, 37% wel maar op ad hoc basis, en 23% doet er structureel aan. Gevraagd naar attitude ten opzichte van datamining blijken mensen persoonlijk het nut er meer van in te zien dan dat dat op bedrijfsniveau wordt ingezien. Als barrières worden genoemd:
- resultaten onvoldoende aantoonbaar (30%)
- budgetten (16%)
- weerstand van het management (12%)
- beperkend systeem of data (12%)
- te kleine organisatie (9%)
- te weinig kennis (7%)- tegenvallende resultaten (5%)
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
De top 5 van redenen om datamining toe te passen luidt:
1. Betere klantinformatie (85%)
2. Stimuleren verkoop ( 77%)
3. Meer interactie met klanten (54%)
4. Klantentrouw bevorderen (52%)
5. Verbeteren ROI (43%)
Initiator is in de meeste gevallen de directie (43%), gevolgd door de marketingafdeling (37%).
De vraag welke tools worden ingezet leverde een interessant antwoord op. Maar liefst 51% noemde namelijk het spreadsheetprogramma Excel. 28% antwoordde ‘anders’, 28% SPSS en 11% SAS. Datadistilleries, BPK, KIQ, Statistica etc. hebben maar kleine marktaandelen, tussen de 6 en 2%. Dit hangt waarschijnlijk wel samen met de oververtegenwoordiging van kleine bedrijven, voor wie de aanschaf van geavanceerde dataminingsoftware vaak te kostbaar is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid