Overslaan en naar de inhoud gaan

Datamining in MKB: ad hoc en in Excel

In veel kleinere bedrijven in Nederland wordt datamining vooral op ad hoc basis gedaan. Gevraagd naar welk systeem wordt gebruikt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De datamining werkgroep stuurde een survey naar PIM leden en een Cendris bestand van marketeers, hoofden verkoop en IT/commercieel directeuren, een bestand van totaal 3748 adressen. Er kwamen 152 ingevulde enquêtes terug (4,1 %) waarvan 14% afkomstig van PIM leden. Er was een oververtegenwoordiging van kleine bedrijven (52% tot 1000 klanten) en zakelijke dienstverlening (39%).

related partner content for mobile comes here

Maar liefst 40% van de respondenten doet helemaal niet aan datamining, 37% wel maar op ad hoc basis, en 23% doet er structureel aan. Gevraagd naar attitude ten opzichte van datamining blijken mensen persoonlijk het nut er meer van in te zien dan dat dat op bedrijfsniveau wordt ingezien. Als barrières worden genoemd:
- resultaten onvoldoende aantoonbaar (30%)
- budgetten (16%)
- weerstand van het management (12%)
- beperkend systeem of data (12%)
- te kleine organisatie (9%)
- te weinig kennis (7%)- tegenvallende resultaten (5%)

De top 5 van redenen om datamining toe te passen luidt:
1. Betere klantinformatie (85%)
2. Stimuleren verkoop ( 77%)
3. Meer interactie met klanten (54%)
4. Klantentrouw bevorderen (52%)
5. Verbeteren ROI (43%)

Initiator is in de meeste gevallen de directie (43%), gevolgd door de marketingafdeling (37%).
De vraag welke tools worden ingezet leverde een interessant antwoord op. Maar liefst 51% noemde namelijk het spreadsheetprogramma Excel. 28% antwoordde ‘anders’, 28% SPSS en 11% SAS. Datadistilleries, BPK, KIQ, Statistica etc. hebben maar kleine marktaandelen, tussen de 6 en 2%. Dit hangt waarschijnlijk wel samen met de oververtegenwoordiging van kleine bedrijven, voor wie de aanschaf van geavanceerde dataminingsoftware vaak te kostbaar is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in