Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond noemt keuze tussen gratis en betaalde social media-accounts ‘oneerlijk’ en ‘agressief’

Samen met 18 andere Europese consumentenorganisaties dient de bond een klacht in vanwege misleiding.
Maak een keuze over je advertenties
Maak een keuze over je advertenties
Maak een keuze over je advertenties
Maak een keuze over je advertenties

Consumentenbond en 18 andere hebben gezamenlijk een klacht ingediend tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. De klacht draait om de vermeende misleidende, agressieve en oneerlijke keuzes die gebruikers worden voorgelegd bij het selecteren van een gratis of betaalde variant van de platforms.

related partner content for mobile comes here

Meta dwingt gebruikers om te kiezen tussen een gratis account, dat gepaard gaat met persoonlijke advertenties en gegevensverwerking, en een betaalde variant, waarbij geen advertenties worden getoond. Echter, gebruikers die de gratis variant kiezen betalen in feite met hun persoonlijke gegevens, wat volgens de consumentenorganisaties misleidend is.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, benadrukt dat deze zogenaamde keuze in werkelijkheid geen echte keuze is. Gebruikers worden gedwongen een beslissing te nemen voordat ze toegang krijgen tot de platforms, wat als agressief en oneerlijk wordt bestempeld.

De klacht is ingediend bij de Consumer Protection Cooperation, het Europese samenwerkingsverband voor consumentenrechttoezichthouders. Daarnaast onderzoekt de BEUC of Meta ook privacywetten en digitale marktverordeningen schendt.

De Consumentenbond roept consumenten op om hun stem te laten horen tegen deze oneerlijke praktijken door een petitie te ondertekenen. Daarnaast heeft de Consumentenbond de Autoriteit Consument & Markt geïnformeerd over de klacht.

Voor meer informatie over de situatie en wat de keuze tussen gratis en betaalde accounts betekent, verwijst de Consumentenbond naar een artikel op de website: Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat? | Consumentenbond.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in