Dit zijn de mediapartijen die CMO's het meest innovatief en creatief vinden


Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.
Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.
Vorig jaar vroegen we het ook in de Grote Marketing Enquête, welke mediapartijen springen eruit wat betreft innovatie en creativiteit? En als je daar meer woorden aan geeft: welke partijen denken met je mee, bedenken onverwacht gave dingen? Vorig jaar (let op: niet precies dezelfde doelgroep werd uitgevraagd, dus één op één vergelijken is lastig), sprongen de big techs er ver boven uit en ja, dat is dit jaar onveranderd. De top 6 van 'meest creatieve, innovatieve partijen' bestaat toch weer uit ‘de TikTok’s’, ‘Googles’ en ‘YouTubes’.
Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSilicon valley versus Mediapark
In deze enquête vallen vooral TikTok (67 pct!) en Google (52 pct) op. Wat mee zou kunnen spelen in de perceptie is dat alle content die je er vindt (dus ook van gewone gebruikers, particuliere creators), ook creatief en vernieuwend is.
Van de 'niet-tech-partijen' is DPG dan 'best of te rest' (vorig jaar ook). Het laat zelfs twee tech-partijen achter zich, te weten Linkedin en Pinterest.
In de kelder zien we twee clusters. Talpa, RTL of Mediahuis zitten bij elkaar, tussen 10 en 20 procent en als je dan nóg een trappetje afgaat, dan kom je bij de NPO (8 pct) en Discovery (6 pct). Er is werk aan de winkel op het Mediapark in Hilversum.
Welke mediapartijen vindt u innovatief/creatief? | |
---|---|
TikTok | 67% |
52% | |
YouTube | 31% |
Meta | 29% |
Amazon | 27% |
Microsoft | 27% |
DPG | 19% |
19% | |
19% | |
Talpa | 17% |
RTL | 17% |
Mediahuis | 13% |
NPO | 8% |
Discovery | 6% |
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid