Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de trends die ertoe doen volgens CMO's

Topmarketeers vinden veel verschillende zaken (heel) belangrijk. Maar eerlijk is eerlijk, eentje springt er bovenuit.
Artificial?
Artificial?
© Shutterstock
Artificial?
Artificial?
© Shutterstock

Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.

Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.

Als wij van Adformatie ergens een hekel aan hebben, is het wel aan trends. Dus mocht u ooit een reporter van Adformatie over de vloer hebben die vraagt wat de laatste trends zijn, gooit u hen er dan direct met kop en kont uit. Maar als we die trends zélf één keer per jaar uitvragen in een enquête, dan vinden we het ineens wél heel belangrijk. Dus zie hieronder. Dit zijn de trends, of nou ja, sommige zijn gewoon meer topics die CMO’s belangrijk vinden. En naar beneden toe minder belangrijk.

related partner content for mobile comes here

Als je ziet dat er 11 onderwerpen zijn die door 65 procent of meer wordt gezien als een belangrijke of zelfs zeer belangrijke marketingtrend voor 2024, dan mag je concluderen dat marketeers veel verschillende zaken (heel) belangrijk vinden. Maar eerlijk is eerlijk, eentje springt er bovenuit en dat is AI, hier gekoppeld aan machine learning en marketing automation (94 pct: ‘Belangrijk!’)

Hoe belangrijk denkt u dat de volgende marketingtrends in 2024 zullen zijn?*  
AI, machine learning en marketing automation        94%
Duurzaamheid                                                                                       83%
Journey management & personalisatie  83%
Content maken     81%
Databased marketing      81%
Merkenbouw                                                                                          79%
E-commerce   77%
Omnichannel-marketing      75%
Culturele marketing (gaming, muziek, popcultuur)      67%
Live communicatie (sponsoring, evenementen, beurzen)   65%
Pricing      65%
Marketing controlling      42%
Wereldwijde inkoop en beheer van toeleveringsketens         35%
Metaverse, NFT’s etc.  8%

*De percentages vertegenwoordigen de respondenten die op een vijfpuntsschaal kozen voor ‘belangrijk’ of ‘heel belangrijk’.

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

 

Waar is Web3 gebleven?

Je hebt trends en je hebt hypes en soms is het pas een jaar later vast te stellen wat wat is. Van de Metaverse en aanverwante Web3-onderwerpen, zoals NFT’s, werd vorig jaar door de meesten nog veel van verwacht. In de Grote Marketing Enquête zei 66 procent bekend te zijn met de mogelijkheden van de Metaverse en 59 procent van de NFT. Sterker nog, vier op de tien respondenten zei toen dat hun bedrijf beide Web3-mogelijkheden ook benutte. We mogen concluderen dat het een hype was. Nu zegt slechts 8 procent dat de Metaverse, NFT’s et cetera de hit van 2024 zullen zijn. Het kan verkeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Olivier Koning

Denk dat de echte nummer 1 met 100% van het lijstje gevallen is: De Consument!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in