Dit zijn de trends die ertoe doen volgens CMO's


Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.
Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.
Als wij van Adformatie ergens een hekel aan hebben, is het wel aan trends. Dus mocht u ooit een reporter van Adformatie over de vloer hebben die vraagt wat de laatste trends zijn, gooit u hen er dan direct met kop en kont uit. Maar als we die trends zélf één keer per jaar uitvragen in een enquête, dan vinden we het ineens wél heel belangrijk. Dus zie hieronder. Dit zijn de trends, of nou ja, sommige zijn gewoon meer topics die CMO’s belangrijk vinden. En naar beneden toe minder belangrijk.
Als je ziet dat er 11 onderwerpen zijn die door 65 procent of meer wordt gezien als een belangrijke of zelfs zeer belangrijke marketingtrend voor 2024, dan mag je concluderen dat marketeers veel verschillende zaken (heel) belangrijk vinden. Maar eerlijk is eerlijk, eentje springt er bovenuit en dat is AI, hier gekoppeld aan machine learning en marketing automation (94 pct: ‘Belangrijk!’)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHoe belangrijk denkt u dat de volgende marketingtrends in 2024 zullen zijn?* | |
---|---|
AI, machine learning en marketing automation | 94% |
Duurzaamheid | 83% |
Journey management & personalisatie | 83% |
Content maken | 81% |
Databased marketing | 81% |
Merkenbouw | 79% |
E-commerce | 77% |
Omnichannel-marketing | 75% |
Culturele marketing (gaming, muziek, popcultuur) | 67% |
Live communicatie (sponsoring, evenementen, beurzen) | 65% |
Pricing | 65% |
Marketing controlling | 42% |
Wereldwijde inkoop en beheer van toeleveringsketens | 35% |
Metaverse, NFT’s etc. | 8% |
*De percentages vertegenwoordigen de respondenten die op een vijfpuntsschaal kozen voor ‘belangrijk’ of ‘heel belangrijk’.
Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Waar is Web3 gebleven?
Je hebt trends en je hebt hypes en soms is het pas een jaar later vast te stellen wat wat is. Van de Metaverse en aanverwante Web3-onderwerpen, zoals NFT’s, werd vorig jaar door de meesten nog veel van verwacht. In de Grote Marketing Enquête zei 66 procent bekend te zijn met de mogelijkheden van de Metaverse en 59 procent van de NFT. Sterker nog, vier op de tien respondenten zei toen dat hun bedrijf beide Web3-mogelijkheden ook benutte. We mogen concluderen dat het een hype was. Nu zegt slechts 8 procent dat de Metaverse, NFT’s et cetera de hit van 2024 zullen zijn. Het kan verkeren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidDenk dat de echte nummer 1 met 100% van het lijstje gevallen is: De Consument!