Overslaan en naar de inhoud gaan

CMO’s geloven dat hun sector ontwricht zal raken door cognitive computing

Volgens IBM maakt tweederde van de bedrijven binnen 3 jaar gebruik van een zogenaamd cognitief systeem.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Negen van de tien denken dat het belangrijk zal zijn voor de toekomst van hun organisatie. Maar veel executives zijn ook huiverig om –alweer- te investeren in nieuwe technologie.

IBM vroeg samen met Oxford Economics  525 CMO’s en 389 salesdirecteuren in verschillende branches en sectoren naar hun ideeën over en hun plannen met cognitieve systemen. De bevindingen staan in het rapport From data deluge to intelligent insights.

IBM hanteert in dit onderzoek de term cognitive computing. Een verzamelnaam voor artificial intelligence en systemen die gebruik maken van machine learning. Cognitieve systemen begrijpen ongestructureerde informatie op dezelfde manier als mensen, aldus IBM. Ze verwerken grote hoeveelheden data sneller dan traditionele platformen, kunnen onderliggende concepten begrijpen en hypotheses formuleren. Cognitieve systemen leren voortdurend, verbeteren de ervaring en brengen nuances aan. Ze kunnen uitkomsten voorspellen en aanbevelingen doen. Omdat ze kunnen ‘zien, praten en horen’, kunnen ze op een natuurlijke manier communiceren met mensen. Volgens IBM is dit geen toekomstvisie, maar gebeurt het nu al.

CMO’s verwachten dat cognitieve systemen voordelen gaan geven op het vlak van verbeterde customer experience en financiele resultaten, bijvoorbeeld een betere Marketing ROI. Salesdirecteuren verwachten van cognitieve systemen een complete kijk op klanten (een hippere term is ook wel ‘360-graden begrip van’) zodat ze beter de behoeftes in kaart kunnen brengen – en daarop kunnen acteren.

64 procent van alle respondenten denkt dat hun sector binnen drie jaar cognitieve systemen in gebruik zal nemen. Maar veel mensen geven ook aan dat ze onzeker zijn of hun organisaties wel in staat zullen zijn om dit te doen.

Uit de antwoorden blijkt dat veel bedrijven nog niet verder zijn dan het overwegen of evalueren van dit soort systemen. Daarbij komen natuurlijk de nodige uitdagingen om de hoek kijken: grote investeringen in onder andere technologie, de organisatiecultuur en het wel of niet in huis hebben van de benodigde skills om er mee om te gaan. Maar hoe langer je er mee wacht, des te lastiger wordt het om bij te blijven.

13 procent van de onderzochte bedrijven heeft het de afgelopen 3 jaar beter gedaan dan hun concurrenten wat betreft omzetgroei en winst. Van deze ondernemingen gelooft 93 procent dat cognitieve computers volwassen zijn en klaar voor de markt. 91 procent stelt dat implementatie van deze systemen goed zal zijn voor de organisatie. En 24 procent van deze groep bedrijven geeft aan dat er binnen hun organisatie al met cognitieve systemen wordt gewerkt. Bij de andere groep bedrijven ligt dat percentage op 3 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in