Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkgroei realiseren voor je totale merkportfolio

Wanneer je als bedrijf met je merkgroei aan de slag wilt, is het haast onmogelijk om aan de How Brands Grow visie van Byron Sharp voorbij…
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Je hebt er misschien al eens van gehoord. Hoe dan ook, theorie is één ding, maar wat kun je er mee op de werkvloer?



Zeker wanneer je niet één merk wilt laten groeien, maar een bedrijf hebt dat bestaat uit meerdere merken in verschillende productcategorieën.

Dat laatste is het geval bij zoetwarenbedrijf Cloetta. Cloetta produceert en verkoopt suikerwerk, chocola, pastilles en kauwgom. Venco, Redband, Sportlife en King zijn allemaal bekende namen van Cloetta in het snoepschap.

Omdat we maatwerk leveren biedt Blauw voor elk budget en ieder merk een oplossing om jouw merk een boost te geven.



Omdat we maatwerk leveren biedt Blauw voor elk budget en ieder merk een oplossing om jouw merk een boost te geven.

Omdat we maatwerk leveren biedt Blauw voor elk budget en ieder merk een oplossing om jouw merk een boost te geven.

Mentaal aanwezig in het hoofd van de consument

Voor Cloetta startten we met Redband en Jellybeans (snoep), Sportlife (kauwgum), Venco (drop) en King (pepermunt). We schakelden onze

Blauw Community in om na te gaan op welke momenten je aan een bepaalde categorie denkt. En we vroegen respondenten hoe vaak die momenten voorkwamen.

in om na te gaan op welke momenten je aan een bepaalde categorie denkt. En we vroegen respondenten hoe vaak die momenten voorkwamen.

  • Wanneer denk je aan drop/snoep/kauwgum/pepermunt?
  • Wanneer koop je het?

Dit zijn de situaties waarin men aan een merk (jouw merk) zou moeten denken. Byron Sharp noemt dit de

‘category entry points’ (CEP’s) van je merk. Hoe meer consumenten (en) hoe meer relevante category entry points aan je merk koppelen, hoe sterker je merk.

Ook gingen we aan de slag met de ‘distinctive brand assets’ (DBA’s). Dat zijn (betekenisloze) merkelementen die zintuiglijk waarneembaar zijn, zoals kleuren, lettertype, muziek.

In de community zetten we een tekentool in om te zien wat mensen tekenen wanneer ze naar een bepaald merk gevraagd wordt. Daarbij wordt ook gecheckt hoe uniek die brand asset voor een merk is. De kleur rood bijvoorbeeld werd vaak gebruikt bij Redband, maar wordt door consumenten ook regelmatig aan concurrenten gekoppeld.

Dat zijn (betekenisloze) merkelementen die zintuiglijk waarneembaar zijn, zoals kleuren, lettertype, muziek.



In de community zetten we een tekentool in om te zien wat mensen tekenen wanneer ze naar een bepaald merk gevraagd wordt. Daarbij wordt ook gecheckt hoe uniek die brand asset voor een merk is. De kleur rood bijvoorbeeld werd vaak gebruikt bij Redband, maar wordt door consumenten ook regelmatig aan concurrenten gekoppeld.

In de community zetten we een tekentool in om te zien wat mensen tekenen wanneer ze naar een bepaald merk gevraagd wordt. Daarbij wordt ook gecheckt hoe uniek die brand asset voor een merk is. De kleur rood bijvoorbeeld werd vaak gebruikt bij Redband, maar wordt door consumenten ook regelmatig aan concurrenten gekoppeld.

Aan de slag met de resultaten uit het community onderzoek

Al na twee weken onderzoek en analyse hadden we genoeg inzichten om aan Cloetta te presenteren. Maar wij vinden het zonde van jouw en onze tijd om met een rapport te komen dat onderin de la eindigt en waar uiteindelijk niets mee gedaan wordt.



Daarom laten we je graag zelf ervaren hoe je met je merkgroei bezig kunt zijn. Tijdens een workshop bespreken we de resultaten uit het community onderzoek en werken deze uit om tot concrete kansen en groeiplannen te komen. Je zult zien hoe verfrissend en verrassend dat is.

Voor Cloetta kwam tijdens het onderzoek het Smiley snoepje van Redband bijvoorbeeld heel sterk naar voren. Wanneer je dat snoepje voorbij laat komen als product placement in een televisieprogramma koppelen consumenten dat meteen aan Redband.

En de uitdrukstrip (blister) van kauwgum wordt meteen geassocieerd met Sportlife.



En de uitdrukstrip (blister) van kauwgum wordt meteen geassocieerd met Sportlife.

En de uitdrukstrip (blister) van kauwgum wordt meteen geassocieerd met Sportlife.

Inzichten voor je brand strategy

We bespreken en brainstormen tijdens de workshop over de toepasbaarheid van de uitkomsten. Welke insights hebben de meeste potentie en kun je direct gebruiken voor een campagne? En welke inzichten kosten wat meer tijd om uit te werken, maar kun je wel gebruiken voor je langere termijn brand strategy?



We lieten de betrokken brandmanagers daarbij niet over hun eigen merk nadenken, maar vroegen ze te brainstormen over de merken van collega’s. De oogkleppen gaan daardoor af en je wordt uitgedaagd om met een nieuwe, open blik te kijken. Daarmee is het ook nog eens een goeie teambuilding oefening.

We lieten de betrokken brandmanagers daarbij niet over hun eigen merk nadenken, maar vroegen ze te brainstormen over de merken van collega’s. De oogkleppen gaan daardoor af en je wordt uitgedaagd om met een nieuwe, open blik te kijken. Daarmee is het ook nog eens een goeie teambuilding oefening.

Dit meetinstrument helpt je vooruit

Cloetta heeft na twee weken onderzoek en een workshop van een half dagdeel een flinke dosis inspiratie en inzichten en werkt nu volop met de

How Brands Grow visie. Nu jij nog!

. Nu jij nog!

  • Heb je een beperkt budget of moet je je budget spreiden over je merkenportfolio, maar ben je wel benieuwd naar de mening van de consument?
  • Wil je in korte tijd de inzichten van een groot publiek om zelf verder mee aan de slag te gaan?
  • Wil je direct draagvlak creëren om binnen jouw bedrijf ideeën om te zetten naar praktische do’s & don’ts volgens het gedachtengoed van Byron Sharp?

De How Brands Grow aanpak is heel praktisch en direct toepasbaar. Voor elk merk en bij ieder budget. Download onze whitepaper

hier om meer te lezen over de aanpak of neem contact op met Merk Consultant Sanna van Geldermalsen. Zij bespreekt met je wat er nodig is om jouw merk te onderzoeken, de positie van je merk te verstevigen of merkgroei te realiseren.

Sanna van Geldermalsen. Zij bespreekt met je wat er nodig is om jouw merk te onderzoeken, de positie van je merk te verstevigen of merkgroei te realiseren.

. Zij bespreekt met je wat er nodig is om jouw merk te onderzoeken, de positie van je merk te verstevigen of merkgroei te realiseren.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in