Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn steunt Gay Pride dit jaar niet

‘Het is een kwestie van keuzes maken’
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Pride Amsterdam trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers naar de stad en daar spelen merken graag op in. Ook dit jaar komen bedrijven als Hema, de Bijenkorf en ING met speciale inhakers en inzamelingsacties. Albert Heijn pakte de afgelopen twee jaar uit met acties voor het goede doel, maar steunt het festival dit jaar niet.

related partner content for mobile comes here

Wel profiteren, niet bijdragen


Dat viel ook D66-raadslid Jan-Bert Vroege op. In het Parool klaagt hij dat merken wel profiteren, maar niets terugdoen. Hij haalt specifiek uit naar Albert Heijn. Over de supermarktketen schrijft hij: ‘Volle kassa's en straten vol afval. Zonder maar 1 cent terug te geven aan de Pride of de lhbti-gemeenschap.’

het Parool klaagt hij dat merken wel profiteren, maar niets terugdoen. Hij haalt specifiek uit naar Albert Heijn. Over de supermarktketen schrijft hij: ‘Volle kassa's en straten vol afval. Zonder maar 1 cent terug te geven aan de Pride of de lhbti-gemeenschap.’

klaagt hij dat merken wel profiteren, maar niets terugdoen. Hij haalt specifiek uit naar Albert Heijn. Over de supermarktketen schrijft hij: ‘Volle kassa's en straten vol afval. Zonder maar 1 cent terug te geven aan de Pride of de lhbti-gemeenschap.’

Albert Heijn is verrast


Onterecht, vindt AH. De afgelopen twee jaar doneerde de supermarktketen geld aan de Pride-organisatie. In 2015 en 2016 toverde de supermarktketen AH to go’s om in AH to gay. Van iedere verkochte kop koffie ging 1 euro naar Stichting Amsterdam Gay Pride. In 2016 leverde dat een donatie van € 8.384,- op. Lees meer.

Lees meer.

Albert Heijn kiest dit jaar niet voor Pride


Dit jaar doet Albert Heijn niet meer mee. Hoe zit dat? Daar blijft de supermarktketen vaag over. Een woordvoerder tegen Adformatie: ‘We hebben de afgelopen twee jaar mooie acties gehad, maar dit jaar doen we dat niet. We hebben nu eenmaal besloten om aan de slag te gaan met andere evenementen en andere stichtingen te steunen.’

Dit jaar doet Albert Heijn niet meer mee. Hoe zit dat? Daar blijft de supermarktketen vaag over. Een woordvoerder tegen Adformatie: ‘We hebben de afgelopen twee jaar mooie acties gehad, maar dit jaar doen we dat niet. We hebben nu eenmaal besloten om aan de slag te gaan met andere evenementen en andere stichtingen te steunen.’

De reden waarom AH de Pride dit jaar niet sponsort, deelt zij niet. ‘Het is een kwestie van keuzes maken. We kunnen ons budget maar één keer inzetten.’

Er zijn wel individuele franchisenemers in Amsterdam die hun winkel versieren, maar dit jaar geven zij geen donaties aan de Pride-organisatie of een gerelateerd goed doel.

Westerunie steunt homoseksuele vluchtelingen
Vroege noemt ook Westerunie en Paradiso ‘profiteurs’, maar die kritiek blijkt ongegrond. Tegen RTL Z reageert een communicatiemedewerker op de uitspraken van Vroege. Hij vertelt dat Westerunie en Paradiso het hele jaar door gay-events organiseren en nu logischerwijs extra groot uitpakken. Daarnaast sponsort de WesterUnie een boot met Iraanse lhbti'ers. Ook ondersteunt de club een dans-, film- en debatavond over de reis van homoseksuele Syrische vluchtelingen naar Amsterdam. De woordvoerder: ‘Dus hoe bedoelt u, niets terugdoen voor de community?’

RTL Z reageert een communicatiemedewerker op de uitspraken van Vroege. Hij vertelt dat Westerunie en Paradiso het hele jaar door gay-events organiseren en nu logischerwijs extra groot uitpakken. Daarnaast sponsort de WesterUnie een boot met Iraanse lhbti'ers. Ook ondersteunt de club een dans-, film- en debatavond over de reis van homoseksuele Syrische vluchtelingen naar Amsterdam. De woordvoerder: ‘Dus hoe bedoelt u, niets terugdoen voor de community?’

reageert een communicatiemedewerker op de uitspraken van Vroege. Hij vertelt dat Westerunie en Paradiso het hele jaar door gay-events organiseren en nu logischerwijs extra groot uitpakken. Daarnaast sponsort de WesterUnie een boot met Iraanse lhbti'ers. Ook ondersteunt de club een dans-, film- en debatavond over de reis van homoseksuele Syrische vluchtelingen naar Amsterdam. De woordvoerder: ‘Dus hoe bedoelt u, niets terugdoen voor de community?’

 

Hema, de Bijenkorf en ING geven het goede voorbeeld
In zijn brief heeft Vroege niet alleen maar kritiek op merken: hij roemt het initiatief van Hema. De warenhuisketen verkoopt voor het tweede jaar speciale T-shirts, waarvan de winst naar het goede doel gaat. Lees meer.

Ook warenhuisketen De Bijenkorf verkoopt een speciaal product: ‘Eau de Tolérance’. Verder pakt ING groots uit dit jaar. De bank is al twaalf jaar betrokken bij Pride en komt dit jaar niet alleen met een boot en versierde kantoren, maar ook met een Snapchat-wordlens, Boomerangkaarten en een talkshow. In zogenaamde boattalks delen ING-medewerkers hun persoonlijke ervaring over diversiteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in