Overslaan en naar de inhoud gaan

CDNow’s marketingaanpak

Veel e-tailers hebben in de loop van de tijd de gewoonte ontwikkeld om enorme bedragen uit te geven aan de werving van klanten.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dergelijke wervingskosten zijn niet meer acceptabel, al is het alleen maar omdat steeds minder investeerders te porren zijn voor zulke geldsmijterij. Hoe kunnen bedrijven hun wervingskosten omlaag brengen? Donna Hoffman en Thomas Novak (eLab) bespreken uitgebreid de werkwijze van het grote modelvoorbeeld op het gebied van kosteneffectieve klantenwerving: CDNow. CDNow geeft naar verluidt slechts 19 dollar uit om een nieuwe klant te werven, en dat is redelijk indrukwekkend. De essentie van CDNow’s klantenwervingsstrategie is dat deze over allerlei kanalen verloopt en sterk geïntegreerd is. De ruggengraat van deze marketingstrategie is een uitgebreid affiliate network, het zogenaamde Cosmic Music Network, dat zich over zo’n 250.000 websites uitstrekt. Omdat CDNow via dit netwerk alleen klanten trekt die al online zijn, vindt de marketing ook via andere kanalen plaats:<> Radio, tv en gedrukte media (duur en ongericht, maar wel effectief om een zo breed mogelijke markt te bereiken).

related partner content for mobile comes here

<> Onlineadvertententies op de sites van grote content- en serviceproviders (zoals AOL) en muziekgerelateerde sites (zoals Billboard).

<> Strategische partnerships met sterke partijen als AOL en Excite.

<> PR.

<> Mond-tot-oorreclame – goed voor het leeuwendeel van de nieuwe klanten. CDNow investeert vooral in offline- en onlinereclame, partnerships en PR om de mond-tot-oorreclame te voeden.

< SIZE=1>bron: harvard business review, mei/juni 2000 (42000) 8 pgs<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in