Overslaan en naar de inhoud gaan

Apax springt voorzichtig om met PCM

Apax gaat bij PCM niet als een olifant door de porseleinkast. De Britse investeringsmaatschappij wil niet de indruk wekken uit te zijn op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt Apax-partner Stephen Grabiner (45) in een interview met de Volkskrant, een van de kranten die onderdeel zijn van PCM. Apax nam het mediaconcern in mei over. Grabiner bestuurt sindsdien mee.
'Wat mij het meest frustreert bij PCM is dat mensen spreken over hun eigen onderneming alsof ze werken voor een bedrijf dat zijn ondergang tegemoet gaat.' Grabiner zegt in de toekomst van de PCM-kranten te geloven. Als maar de juiste doelgroep wordt gezocht, waarvoor een kwaliteitsproduct wordt gemaakt dat op het geëigende moment wordt aangeboden. Hij noemt in het Verenigd Koninkrijk The Sun (de beruchte tabloid met zijn topless-modellen en anti-Europacampagnes), The Guardian (de liberale kwaliteitskrant) en de Metro (gratis) als producten die daarin zijn geslaagd.
Geld verdienen met kranten is niet moeilijk, zegt hij. 'Kranten verkopen is het simpelste dat er is. De redacties moeten hun doelgroep definiëren en een goed product maken. De uitgever moet dat product op de juiste manier distribueren en promoten. Vanzelf stijgen dan de oplages, stromen de adverteerders toe en wordt er geld verdiend.´

related partner content for mobile comes here

Grabiner ziet nog wel gaten in de Nederlandse krantenmarkt. ´Metro heeft het bewezen. Ik denk dat er ruimte is voor een familiekrant. Het AD zou dat gat kunnen opvullen. En er is in Nederland ook een markt voor een krant als The Sun of Bild. Ik denk niet dat het maken van zo'n krant overeenkomt met de doelstellingen van PCM. Dus iemand anders zal het wel gaan doen.´
Expansie ziet hij vooral in het aanbieden van andere diensten als boeken, cd's en reizen. ´De abonnees zijn loyaal. Als de Volkskrant een telefoon- of internetdienst aanbiedt - mits dat goed en integer gebeurt - geeft dat kansen. Buitenlandse kranten zijn veel succesvoller door te zeggen: we kennen onze lezers en we bieden hen producten aan.´

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in