Apax springt voorzichtig om met PCM
Dat zegt Apax-partner Stephen Grabiner (45) in een interview met de Volkskrant, een van de kranten die onderdeel zijn van PCM. Apax nam het mediaconcern in mei over. Grabiner bestuurt sindsdien mee.
'Wat mij het meest frustreert bij PCM is dat mensen spreken over hun eigen onderneming alsof ze werken voor een bedrijf dat zijn ondergang tegemoet gaat.' Grabiner zegt in de toekomst van de PCM-kranten te geloven. Als maar de juiste doelgroep wordt gezocht, waarvoor een kwaliteitsproduct wordt gemaakt dat op het geëigende moment wordt aangeboden. Hij noemt in het Verenigd Koninkrijk The Sun (de beruchte tabloid met zijn topless-modellen en anti-Europacampagnes), The Guardian (de liberale kwaliteitskrant) en de Metro (gratis) als producten die daarin zijn geslaagd.
Geld verdienen met kranten is niet moeilijk, zegt hij. 'Kranten verkopen is het simpelste dat er is. De redacties moeten hun doelgroep definiëren en een goed product maken. De uitgever moet dat product op de juiste manier distribueren en promoten. Vanzelf stijgen dan de oplages, stromen de adverteerders toe en wordt er geld verdiend.´
Grabiner ziet nog wel gaten in de Nederlandse krantenmarkt. ´Metro heeft het bewezen. Ik denk dat er ruimte is voor een familiekrant. Het AD zou dat gat kunnen opvullen. En er is in Nederland ook een markt voor een krant als The Sun of Bild. Ik denk niet dat het maken van zo'n krant overeenkomt met de doelstellingen van PCM. Dus iemand anders zal het wel gaan doen.´
Expansie ziet hij vooral in het aanbieden van andere diensten als boeken, cd's en reizen. ´De abonnees zijn loyaal. Als de Volkskrant een telefoon- of internetdienst aanbiedt - mits dat goed en integer gebeurt - geeft dat kansen. Buitenlandse kranten zijn veel succesvoller door te zeggen: we kennen onze lezers en we bieden hen producten aan.´
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid