Alleen merknaam niet meer genoeg voor consument


De consument wil meer waar voor zijn geld. Dat meldt onderzoeksbureau Trendwatching.com. Een aantal merken is volgens het bureau het afgelopen jaar al begonnen meer te doen om de consument te paaien en de trendwatchers denken dat veel merken in 2010 zullen volgen.
Goede voorbeelden werden gegeven door onder meer het Zweedse wodkamerk Absolut. Dat heeft een hele serie specifiek op een bepaalde stad toegesneden smaken ontwikkeld. Absolut New Orleans smaakt bijvoorbeeld naar mango en zwarte peper. De dit jaar gelanceerde Absolut Boston is gebaseerd op de smaak van zwarte thee. Ook parfummerk Guerlain is met de tijd meegegaan. Dat riep dit jaar een serie exclusieve parfums in het leven met namen als Paris- Moscow, Paris-New York en Paris-Tokyo, elk met een unieke geur.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOnderzoeksbureau Alterian sluit zich aan bij de stelling van Trendwatching.com. 'Door de technologische vooruitgang is de consument geen passieve observeerder, maar een actieve deelnemer. Daarom is authenticiteit belangrijk om een merk onderscheidend te maken en consumenten bij een merk te betrekken', zegt Alterian-topman David Eldridge.
Volgens bureau McKinsey hebben consumenten een reden nodig om 'überhaupt nog iets aan te schaffen. Merken en bedrijven die hen die reden niet geven, zullen het moeilijk krijgen'. McKinsey meldt dat consumenten naar goedkopere merken zijn overgestapt en ze hebben ontdekt dat daar niks mis mee is.
Een andere trend is volgens de drie bureaus dat in 2010 het belang van communicatie via sites als Twitter en Facebook een verdere vlucht zal nemen. De trendwatchers hebben ook een andere boodschap voor het bedrijfsleven in de omgang met de consument: minder is meer, of zoals de trend internationaal is gaan heten: simple is more.
Bron: Nederlands Dagblad (Aly Knol).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid