Overslaan en naar de inhoud gaan

Alleen merknaam niet meer genoeg voor consument

Merken moeten de consument in 2010 meer bieden dan alleen de merknaam.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De consument wil meer waar voor zijn geld. Dat meldt onderzoeksbureau . Een aantal merken is volgens het bureau het afgelopen jaar al begonnen meer te doen om de consument te paaien en de trendwatchers denken dat veel merken in 2010 zullen volgen.

related partner content for mobile comes here

Goede voorbeelden werden gegeven door onder meer het Zweedse wodkamerk Absolut. Dat heeft een hele serie specifiek op een bepaalde stad toegesneden smaken ontwikkeld. Absolut New Orleans smaakt bijvoorbeeld naar mango en zwarte peper. De dit jaar gelanceerde Absolut Boston is gebaseerd op de smaak van zwarte thee. Ook parfummerk Guerlain is met de tijd meegegaan. Dat riep dit jaar een serie exclusieve parfums in het leven met namen als Paris- Moscow, Paris-New York en Paris-Tokyo, elk met een unieke geur.

Onderzoeksbureau Alterian sluit zich aan bij de stelling van Trendwatching.com. 'Door de technologische vooruitgang is de consument geen passieve observeerder, maar een actieve deelnemer. Daarom is authenticiteit belangrijk om een merk onderscheidend te maken en consumenten bij een merk te betrekken', zegt Alterian-topman David Eldridge.

Volgens bureau McKinsey hebben consumenten een reden nodig om 'überhaupt nog iets aan te schaffen. Merken en bedrijven die hen die reden niet geven, zullen het moeilijk krijgen'. McKinsey meldt dat consumenten naar goedkopere merken zijn overgestapt en ze hebben ontdekt dat daar niks mis mee is.

Een andere trend is volgens de drie bureaus dat in 2010 het belang van communicatie via sites als en een verdere vlucht zal nemen. De trendwatchers hebben ook een andere boodschap voor het bedrijfsleven in de omgang met de consument: minder is meer, of zoals de trend internationaal is gaan heten: simple is more.

Bron: Nederlands Dagblad (Aly Knol).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in