10 tips bij inzet QR codes
Uit onderzoek blijkt dat het daadwerkelijk QR code gebruik door consumenten momenteel nog beperkt is, maar wel snel groeit. Daarnaast worden QR codes vaak op onjuiste wijze ingezet door marketeers. Hierbij 10 handige tips voor het inzetten van QR-codes:
1. Zet QR codes in op locaties waar het bereik goed is
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik in een disco op de toilet een poster tegen kwam waarop een QR code stond vermeld. Ik had hier echter nauwelijks bereik en mijn mobiele data deed het helemaal niet. Tevens heb ik onlangs in een chartervliegtuig een advertentie gezien met een QR code. Hier mag (en kan) echter de telefoon niet gebruikt worden. Resultaat: amper conversie.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
2. Maak de QR codes niet te klein of te groot
De camera's van smartphones zijn tegenwoordig erg goed, alleen scherpstellen van kleine te objecten is vaak nog lastig. Te kleine QR codes zul je lastig scherp op je mobiele scherm krijgen. Ik heb ook wel eens een enorme QR code poster in een kleine ruimte gezien. Deze kreeg ik echter niet geheel op mijn scherm en lukte het mij dus niet om deze te scannen.
3. Zet QR codes op scanbare plaatsen
QR codes naast snelwegen, op rijdende bussen of zelfs op een vliegtuig zijn gevaarlijk, lastig of onmogelijk te scannen.
4. Plaats geen QR codes op je website of email
Het is onzinnig om QR codes te plaatsen op websites of in email, aangezien je ook gewoon direct een link kan plaatsen. Een desktop website is al interactief genoeg en je kunt daarom je mobiel in je zak houden. Dit geldt ook voor email, aangezien meer dan 35% van de consumenten reeds hun email op hun mobieltje lezen. Het kan alleen handig zijn wanneer bijvoorbeeld je de consument de mogelijkheid wil geven om op via een desktop website een smartphone app te laten downloaden, al zie je dit nauwelijks.
5. Gebruik geen QR code wanneer je geen mobiel geoptimaliseerde website hebt
Interessant natuurlijk om je advertentie interactief te maken met een QR code, maar wanneer je deze dan scant en je komt als consument op een non-compatible website is dat zeer teleurstellend. Ik heb gevallen gezien waar een website het door gebruik van flash het helemaal niet doet of dat je te veel handelingen moet verrichten om informatie tot je te nemen. Dit laatste zal de gemiddelde consument niet doen. Als merk zal je er niet alleen een teleurgestelde consument aan over houden, maar ook eentje die niet converteert. Enkele voorbeelden: VanHaren Schoenen en Bart Smit.
6. Breng toegevoegde waarde
Een QR code is leuk, maar waarom zou een consument deze QR code scannen. Kijk goed door de ogen van een consument. Een teleurstellende experience bij de consument werkt averechts. Hier enkele voorbeelden van QR campagnes met toegevoegde waarde Vrij Veilig en Rij Veilig.
7. Gebruik geen QR codes bij doelgroepen die niet weten hoe je deze moet gebruiken
Nog niet iedereen heeft een smartphone en veel mensen hebben geen QR code app. Iets meer dan 11% van de Nederlanders (en zo'n 20% van de Nederlandse smartphone gebruikers) gebruiken pas de QR code. Wanneer je je richt op een oudere doelgroep (bijvoorbeeld Schoonenberg Hoorcomfort, Omroep MAX) zal het QR code gebruik nog minimaal zijn.
8. Let op mobiel data slurpende toepassingen
Mobiel datagebruik is voor veel consumenten niet meer onbeperkt en duur (mits je uiteraard niet gebruik maakt van wifi). Wanneer je als merk de QR out-of-home bijvoorbeeld bij een billboard plaatst, is het van belang om niet direct (en niet alleen) dataslurpende streaming video, audio en apps te gebruiken. Deze zullen snel worden weggeklikt en daarnaast is het niet mogelijk om apps van meer dan 20MB binnen te halen. Ook het direct starten van youtube is niet verstandig.
9. Maak scanbare QR code
Merken worden steeds creatiever met de inzet van QR codes. Soms zo creatief dat ze lastig scanbaar worden. Let op met het integreren van bedrijfslogo's of andere creatieve concepten (zie voorbeeld).
10. Wees duidelijk
Geef aan wat de consument kan verwachten. De smartphones zijn tegenwoordig een zeer persoonlijk en waardevol bezit voor consumenten en door diverse berichten zijn velen huiverig om zo maar iets te scannen (zie hier. en hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid