Overslaan en naar de inhoud gaan

Google komt terug op zijn plannen en houdt thirdparty-cookies toch in Chrome

De techreus wil toch vasthouden aan thirdpartycookies, na gesprekken met onder meer adverteerders en uitgevers.
google cookies
google cookies

Vijf jaar aan werk en gesprekken om thirdparty-cookies - hét symbool van online tracking op internet - uit Chrome te halen ten behoeve van meer privacyvriendelijke trackingmethoden, gaan de prullenbak in. Google's verregaande besluit volgt bijna een jaar na de aankondiging dat Chrome thirdparty-cookies niet standaard zou uitschakelen, maar de keuze aan de gebruiker wilde overlaten. Van dat kiezen blijft weinig meer over, nu thirdparty-cookies 'gewoon' in Chrome blijven en de keuze tussen thirdparty-cookies en Google's Privacy Sandbox-methoden verdwijnt.

Privacy Sandbox lag gevoelig

Een besluit met grote impact, want Google Chrome is wereldwijd de dominante browser. Google's jarenlange plannen om thirdparty-cookies te verbannen, hield de media- en adverteerdersbranches daarom flink bezig. Er werd geëxperimenteerd met Privacy Sandbox-tools, gelobbyd om thirdparty-cookies te houden en ingezet op het verzamelen van firstparty-data om minder afhankelijk te worden van Google.  

Vanwege Google's macht met Chrome en advertentie-oplossingen, lag het Privacy Sandbox-initiatief ook jarenlang onder een vergrootglas van de Britse toezichthouder. Die vreesde dat Google zijn macht op het internet kon vergroten met Privacy Sandbox. Nu gaat Privacy Sandbox dus grotendeels de prullenbak in, volgens Google omdat er nog steeds 'uiteenlopende perspectieven zijn op het maken van veranderingen die de beschikbaarheid van thirdpartycookies kunnen beïnvloeden'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in