
Google komt terug op zijn jarenlange werk om thirdparty-cookies stapsgewijs te verwijderen uit zijn browser Chrome. In een blogpost schrijft het bedrijf dat thirdparty-cookies niet geschrapt gaan worden. Het besluit volgt na gesprekken met onder meer adverteerders en uitgevers, stelt Google.
Vijf jaar aan werk en gesprekken om thirdparty-cookies - hét symbool van online tracking op internet - uit Chrome te halen ten behoeve van meer privacyvriendelijke trackingmethoden, gaan de prullenbak in. Google's verregaande besluit volgt bijna een jaar na de aankondiging dat Chrome thirdparty-cookies niet standaard zou uitschakelen, maar de keuze aan de gebruiker wilde overlaten. Van dat kiezen blijft weinig meer over, nu thirdparty-cookies 'gewoon' in Chrome blijven en de keuze tussen thirdparty-cookies en Google's Privacy Sandbox-methoden verdwijnt.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppePrivacy Sandbox lag gevoelig
Een besluit met grote impact, want Google Chrome is wereldwijd de dominante browser. Google's jarenlange plannen om thirdparty-cookies te verbannen, hield de media- en adverteerdersbranches daarom flink bezig. Er werd geëxperimenteerd met Privacy Sandbox-tools, gelobbyd om thirdparty-cookies te houden en ingezet op het verzamelen van firstparty-data om minder afhankelijk te worden van Google.
Vanwege Google's macht met Chrome en advertentie-oplossingen, lag het Privacy Sandbox-initiatief ook jarenlang onder een vergrootglas van de Britse toezichthouder. Die vreesde dat Google zijn macht op het internet kon vergroten met Privacy Sandbox. Nu gaat Privacy Sandbox dus grotendeels de prullenbak in, volgens Google omdat er nog steeds 'uiteenlopende perspectieven zijn op het maken van veranderingen die de beschikbaarheid van thirdpartycookies kunnen beïnvloeden'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee