Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze inzichten komen naar voren uit een onderzoek naar cookies

Het zien van een 'weiger alle cookies'-knop motiveert 30 procent van de respondenten om erop te klikken.
cookies
© Afbeelding: Shutterstock
cookies
© Afbeelding: Shutterstock

Een onderzoek naar hoe Nederlanders reageren op cookies, levert verschillende inzichten op. Zo vraagt 70 procent van de respondenten zich regelmatig af of zij er goed aan doen om alle cookies op websites te accepteren en zegt 30 procent van de respondenten gebruik te maken van een 'weiger alle cookies'-knop.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek komt uit de koker van Opt Out Advertising, een Nederland bedrijf dat een privacyvriendelijke advertentieoplossing aanbiedt aan websites. Een oplossing zonder trackingcookies. Opt Out Advertising stelt - om misverstanden te voorkomen - dat zijn onderzoek onafhankelijk door marktbureau Motivaction is uitgevoerd, onder 1035 Nederlanders tussen de 18 en 75 jaar. 

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Nederlanders het meest geneigd zijn om cookies te weigeren op news- en lifestylewebsites. Ook blijkt dat 'cookieweigeraars' vaker hoogopgeleid zijn en een bovengemiddeld hoog inkomen hebben. Vrouwen weigeren iets vaker cookies dan mannen. We noemden net al dat 30 procent van de respondenten alle cookies weigert als een website een dergelijke knop toont. Nog eens 11 procent van de respondenten zegt cookies te weigeren via de instellingen op de website, stelt het onderzoek. Dat zou betekenen dat 41 procent van de Nederlandse websitebezoekers cookies en tracking weigert.

Privacy statements

23 Procent van de respondenten zegt privacy statements van bedrijven te lezen. Hoewel dat als erg veel klinkt, stelde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat liefst 43,7 procent van de Nederlanders privacy statements leest. Die hele hoge cijfers staan weer haaks op ander onderzoek van telecomprovider Orange. Orange meldde in 2022 op basis van een steekproef onder ruim 1000 Nederlanders dat 89 procent van de Nederlanders de teksten van privacyvoorwaarden te lang/en of uitgebreid vindt. 

De verschillende onderzoeken komen er dus niet helemaal uit, waardoor het als organisatie kan lonen om zelf te onderzoeken hoe gebruikers reageren op je cookie-knoppen en privacy statement.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in